صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نشست تهران؛ ترس روسیه از غرب، هراس ایران از دهشت‌افکنی و تلاش پاکستان برای مشروعیت طالبان

نشست تهران در مورد افغانستان امروز با حضور وزیران خارجه تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و پاکستان در پایتخت ایران برگزار شد. وزرای خارجه روسیه و چین هم به صورت آنلاین در این نشست سخنرانی کردند.

نشست تهران در مورد افغانستان امروز با حضور وزیران خارجه تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و پاکستان در پایتخت ایران برگزار شد. وزرای خارجه روسیه و چین هم به صورت آنلاین در این نشست سخنرانی کردند.

پیک‌آفتاب: قرار بود این نشست را رییس جمهوری ایران افتتاح کند، اما گفته شد که اولویتی دیگری مانع شرکت ابراهیم رییسی در این نشست شده است. شرکت کنندگان این نشست، از اوج‌گیری فعالیت‌های تروریستی و بازگشت غرب به افغانستان نگران بودند. آنها همچنین، حکومت تک‌قومی را از عوامل تداوم بحران در افغانستان خوانده و تاکید کردند که نیاز است تا یک دولت فراگیر با مشارکت مؤثر و پایدار تمامی اقوام تشکیل شود. رعایت حقوق بشر و حقوق زنان از سوی طالبان، ارائه کمک‌های بشردوستانه با مردم افغانستان و تعهد طالبان در مورد مبارزه با مواد مخدر، از دیگر موضوعات مورد بحث این نشست بود.

امیر عبداللهیان، وزیرخارجه ایران در سخنرانی افتتاحیه این نشست نسبت به گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که طالبان باید تعهد دهند که تهدیدی متوجه شهروندان افغانستان و همچنین کشورهای همسایه افغانستان نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست، از بروز بحران انسانی هشدار داد و تاکید کرد که نیاز به اقدام فوری است. گوترش از افزایش حملات تروریستی در افغانستان از زمان پیروزی طالبان به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار تلاش برای مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان شد.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت، تا زمانی که طالبان حکومت همه شمول نسازند و حقوق بشر را در افغانستان رعایت نکنند، حکومت آنها به رسمیت شناخته نمی‌شود. آقای لاروف همچنین از بازگشت امریکا و ناتو به افغانستان و منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت که کشورهای همسایه افغانستان نباید اجازه بازگشت غربی‌ها به منطقه را بدهند. لاوروف همچنین از فعال شدن گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که این گروه‌ها از خارج هدایت می‌شوند، اما نگفت که این تروریست‌ها از کدام کشور هدایت می‌شوند. با این همه، آقای لاوروف تمامی مشکلات کنونی افغانستان را نتیجه عملکرد امریکا در افغانستان دانست و گفت که این کشور در قبال فجایع افغانستان مسئول است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در این نشست یک بار دیگر برای به رسمیت شناسی حکومت طالبان در افغانستان چانه‌زنی کرد و همچنین از کشورهای غربی خواست تا سرمایه‌های بلوک شده‌ای افغانستان را آزاد کنند. او در عین حال گفت: برای ما بازگشایی مکاتب دختران مهم است.

وزیر خارجه پاکستان همچنین نسبت به مشکلات مردم افغانستان بخصوص در عرصه اقتصادی ابراز نگرانی کرد و خواهان ارسال کمک‌های عاجل بشردوستانه شد. آقای قریشی گفت: در حال حاضر مردم افغانستان به مشکلات اقتصادی گرفتار اند و بسیار مهم است که کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور ارسال شود.

وانگ یی، وزیر خارجه چین هم آرزوی بازگشت صلح و آرامش به افغانستان را کرد و گفت که سومین نشست همسایگان افغانستان در بیجینگ برگزار خواهد شد. وزیر خارجه چین همچنین از جامعه جهانی خواست تا به توسعه افغانستان کمک کنند و نگذارند که فاجعه انسانی در این کشور دانگیر یک کتله عظیم مردم شود.

دیگر سخنرانان نیز بر تشکیل حکومت همه شمول و تلاش برای احیای اقتصاد افغانستان و کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کردند.

نشست تهران یک هفته پس از نشستی در مسکو با عنوان “فرمت مشورتی مسکو در باره افغانستان” برگزار می‌شود که در آن نمایندگان طالبان و ده کشور از جمله چین، ایران، هند و پاکستان حضور داشتند. طالبان اما به نشست تهران دعوت نشدند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x