صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تاریخ نشست امنیتی هند درباره افغانستان اعلام شد

مقام‌های دولت هند اعلان کردند که دهلی‌نو، روز چهارشنبه هفته جاری میزبان یک نشست امنیتی منطقه‌ای درباره افغانستان است و بسیاری از کشورهای منطقه در آن حضور خواهند داشت.

مقام‌های دولت هند اعلان کردند که دهلی‌نو، روز چهارشنبه هفته جاری میزبان یک نشست امنیتی منطقه‌ای درباره افغانستان است و بسیاری از کشورهای منطقه در آن حضور خواهند داشت.

پیک‌آفتاب: رسانه‌های هند به نقل از برخی منابع اطلاع داده‌اند که دهلی‌نو میزبان یک نشست امنیتی منطقه‌ای به تاریخ 10 نوامبر درباره افغانستان است.

تلویزیون «نیوزترک لایو»، نوشته است که نشست هند در پیوند به قضایای افغانستان قرار است در سطح مشاوران امنیت ملی به ریاست آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند برگزار شود.

طبق این گزارش، مشاروان امنیت ملی روسیه، ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان و ازبیکستان رسماً به این نشست دعوت شده‌اند.

دولت هند اما گفته است که دعوت برای نشست امنیتی افغانستان با استقبال گسترده‌ای روبه رو شده و چندین کشور از جمله روسیه و ایران از حضور خود در این نشست اطمینان داده اند.

طبق این گزارش، حضور در نشست امنیتی راجع به افغانستان نه تنها برای همسایگان نزدیک به افغانستان آزاد است، بلکه برای کشورهای آسیای مرکزی نیز آزاد می‌باشد.

بناً به گفته‌های برخی منابع آگاه، استقبال گسترده از میزبانی هند برای دور بعدی نشست راجع به افغانستان، نشانه‌ای از اهمیت هند در منطقه است و تلاش‌های این کشور می‌رساند که ارتقای صلح و امنیت در افغانستان از جایگاه ویژه برخوردار است.

با این همه اما معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان روز ۱۱ عقرب، در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفته بود که کشورش در نشستی در مورد افغانستان که قرار است در هند برگزار شود، شرکت نمی‌کند. یوسف گفت: “به این نشست نخواهم رفت، اغتشاش‌گران نمی‌توانند سازشگر باشند.”

پاکستان: در نشست هند در مورد افغانستان شرکت نمی‌کنیم / اغتشاش‌گران نمی‌توانند سازشگر باشند

یک مقام ارشد هندی اما درباره عدم حضور پاکستان در این نشست چنین اظهار نظر کرده است: “تصمیم پاکستان تأسف برانگیز، اما دور از انتظار نبود. این نشان دهنده نگرش این کشور در قبال افغانستان به عنوان یک کشور تحت حمایت است. پاکستان پیش از این نیز هرگز در چنین نشست های حضور پیدا نکرده است. حملات رسانه‌ای این کشور به نقش هند در تعاملات جهانی و منطقه‌ای، تلاشی ناموفق برای منحرف کردن توجه عموم از نقش زشت این کشور در قبال افغانستان است”.

این در حالی است که پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، سه نشست منطقه‌ای درباره وضعیت افغانستان در مسکو، اسلام آباد و تهران برگزار شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x