صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ند پرایس: دست‌یابی به توافق احیای برجام نزدیک است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز گذشته 22 اگست، گفت که دست‌یابی به توافق برای احیای برجام نزدیک است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز گذشته 22 اگست، گفت که دست‌یابی به توافق برای احیای برجام نزدیک است.

پیک‌آفتاب: ند پرایس که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در واکنش به ادعای تهران در مورد تعلل امریکا برای پاسخ دادن به پیشنهادات ایران گفت که واشنگتن حتی‌الامکان تلاش می‌کند تا فوراً به نظرات ایران در رابطه با متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، پاسخ مناسب دهد.

او هم‌چنین گفت که عقب‌نشینی ایران از برخی خواسته‌های خود، از جمله خروج نام سپاه پاسداران این کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا، امیدوارکننده بود. پرایس در عین حال گفت که هنوز برخی موضوعات حل نشده وجود دارد.

از سوی دیگر، یک مقام امریکایی که نام‌اش فاش نشده است به خبرگزاری بلومبرگ گفته بود که مذاکرات هسته‌ای در دور آخر پیش‌رفت‌هایی داشته و ایران از برخی خواسته‌های خود عقب‌نشینی کرده است، اما هنوز شکاف‌هایی وجود دارد.

این مقام درباره «شکاف‌ها» توضیحی نداد، اما گفت واشنگتن در «زمان مناسب» به پیشنهادهای ایران پاسخ خواهد داد: “ایران چندین ماه مذاکرات را به تاخیر انداخت و این گمانه‌زنی که امریکا اکنون در پروسه پاسخ‌دهی به پیشنهادات ایران تعلل می‌کند، درست نیست.”

به نظر می‌رسد که اظهارات او واکنشی به سخنان روز دوشنبه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران باشد که در جمع خبرنگاران مدعی شد: “آن‌چه مهم است، تعلل طرف امریکایی در ارائه پاسخ است، وگرنه ما در این زمینه به موقع عمل کرده و نشان دادیم که مسئولانه عمل کردیم”.

ایران روز 24 اسد، به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام پاسخ مکتوبی داد و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که پاسخ ارائه شده از سوی ایران «معقول» بود: “ما منتظر پاسخ امریکایی‌ها هستیم و امیدوارم که این پاسخ به ما اجازه دهد تا ختم مذاکرات را اعلام کنیم‌. امید من این است، ولی نمی‌توانم به شما اطمینان بدهم”.

او می‌گوید امیدوار است که پاسخ مثبت امریکا را در هفته جاری دریافت کند.

مفاد پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا که «متن نهایی» عنوان شده است، مشخص نیست ولی پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده بود که امریکا گفته است امتیازات جدیدی به ایران داده نخواهد شد.

از سوی دیگر؛ آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا روز 27 اسد، گفته بود که گزارش‌ها مبنی بر این‌که ما در راستای احیای برجام امتیازات جدیدی را به ایران داده‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملاً نادرست است.

قدرت‌های جهانی حدود 16 ماه برای احیای برجام مذاکره کردند و بنابر گزارش رسانه‌های غربی، ایران در پاسخ به متن نهایی مذاکرات که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده بود، موضوعاتی از قبیل دریافت غرامت از امریکا در صورت خروج دوباره این کشور از برجام را مطرح کرده است.

منابع آگاه که نام آن‌ها فاش نشده است، به الجزیره گفته‌اند که امریکا به ایران تضمین می‌دهد تا بتواند طی 120 روز، 50 میلیون بشکه نفت خود را بفروشد. هم‌چنین هفت میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده ایران در کوریای‌جنوبی آزاد خواهد شد و تحریم‌ها علیه 17 بانک و 150 نهاد اقتصادی ایران برچیده می‌شود.

الجزیره: امریکا صادرات 50 میلیون بشکه نفت ایران را تضمین می‌کند

نفت ایران سریع‌ترین جایگزین نفت روسیه در اروپا

ایران: در صورت خروج امریکا از برجام، غرامت می‌خواهیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x