صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ملا برادر: از کمک کردن به مردم فقیر دریغ نکنید

ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان، از سازمان‌های جهانی خواست که با مردم افغانستان کمک کنند. یافته‌های پیک‌آفتاب اما نشان می‌دهد که کمک‌های سازمان‌های جهانی به شکل عادلانه توزیع نمی‌شود.

ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان، از سازمان‌های جهانی خواست که با مردم افغانستان کمک کنند. یافته‌های پیک‌آفتاب اما نشان می‌دهد که کمک‌های سازمان‌های جهانی به شکل عادلانه توزیع نمی‌شود.

پیک‌آفتاب: عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان شام روز گذشته در پیام کوتاهی که از تلویزیون دولتی نشرشد، از جهان تقاضای کمک بشردوستانه کرده است. او افزوده که مردم افغانستان در وضعیت حساس قرار دارد و با تحریم‌های “ظالمانه” اقتصادی روبه‌رو است. برادر مدعی شد که در دولت‌های گذشته هیچ کار “زیربنایی” به منظور بهبود زندگی مردم صورت نگرفته است.

برادر از سازمان‌های کمک‌رسان خواست که از کمک به مردم بیچاره دریغ نکنند. به گفته معاون رئیس‌الوزرای طالبان، مواد غذایی، سرپناه، لباس و وسایل صحی و نقدی ضرورت فوری است.

ملا برادر تاکید کرد که کمک‌های بشردوستانه باید بدون ملاحظات سیاسی و به عنوان تکلیف انسانی ارائه گردد.

در حالی که ملا برادر بر توزیع کمک به دور از ملاحظات سیاسی سخن می‌گوید، یافته‌های خبرگزاری پیک‌آفتاب نشان می‌دهد که امارت اسلامی و سازمان‌های توزیع کننده کمک‌های بشردوستانه، این کمک‌ها را به شکل نابرابر توزیع کرده‌اند. توزیع کمک‌ها در بیش از چهار ماه گذشته بیش‌تر به قوم خاص صورت گرفته است.

به گونه مثال در ولایت هلمند که اکثرا پشتون‌تبار و از اهل سنت است، 12 دوره کمک برای 5639 خانواده توزیع شده است. کمک به ننگرهار به تنهایی 21.01 درصد کمک‌های نقدی و نزدیک به 0.33 درصد کمک‌های غیرنقدی را به خود اختصاص داده است، اما در ولایت سمنگان که اکثرا مردم آن‌جا غیرپشتون هستند، تنها یک دور کمک برای 63 خانواده توزیع شده است. این کمک‌ها تنها 0.23 درصد از مجموع کمک‌های نقدی و 0.15 درصد از مجموع کمک‌های غیرنقدی را به خود اختصاص داده است.

این تحقیق نشان می دهد که در توزیع کمک های بشر دوستانه در بین مردم فقیر تبعیض صورت گرفته است. ولایت سمنگان مردمان فقیرتر نسبت ولایت هلمند دارد، اما طالبان و نهادهای خارجی بر عکس ارزیابی‌های واقعی، این کمک‌ها را بیش‌تر به ولایت هلمند برده‌اند. هلمند به تنهایی چندین برابر سه ولایت محروم مناطق مرکزی افغانستان کمک دریافت نموده است.

توزیع نابرابر کمک‌های بشردوستانه

تبعیض فاحش قومی در توزیع کمک‌های بشردوستانه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x