صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طرح بانک جهانی برای کاهش بحران انسانی در افغانستان

بانک جهانی طرحی را آماده کرده که به اساس آن، یک میلیارد دالر از ذخایر مسدود شده افغانستان صرف برنامه‌های آموزشی، زراعت و صحت در افغانستان می‌شود. بانک جهانی گفته که این طرح به هدف کاهش بحران انسانی در افغانستان صورت می‌گیرد.

بانک جهانی طرحی را آماده کرده که به اساس آن، یک میلیارد دالر از ذخایر مسدود شده افغانستان صرف برنامه‌های آموزشی، زراعت و صحت در افغانستان می‌شود. بانک جهانی گفته که این طرح به هدف کاهش بحران انسانی در افغانستان صورت می‌گیرد.

پیک‌آفتاب: رویترز به نقل از منابعی در بانک جهانی گزارش کرده که این بانک طرحی را به منظور کمک به روند جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان ارائه کرده است. به گفته منابع، این طرح چگونگی مصرف یک میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده افغانستان را مشخص می‌کند.

بانک جهانی گفته که این مبلغ از طریق سازمان‌های خیریه مرتبط به سازمان ملل به مصرف خواهد رسید و در بخش‌های آموزش، صحت، زراعت و بهبود وضعیت خانواده‌ها هزینه می‌شود. به باور مدیریت بانک جهانی، این طرح کمک می‌کند تا تلاش‌ها برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان تقویت شوند.

هدف از اجرای این طرح، دور زدن مقامات تحریم شده طالبان با پرداخت پول در صندوق بازسازی افغانستان، از طریق نهادهای سازمان ملل است. منابع آگاه که نخواستند نام‌شان فاش شود به رویترز گفتند که قرار است این موضوع در اول ماه مارچ توسط هیئت مدیره بانک جهانی مورد بحث قرار گیرد.

این طرح پس از آن ارائه می‌شود که بانک جهانی یک روند موفقیت‌آمیز پرداخت 280 میلیون دالر به برنامه جهانی غذا (WFP) و سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)، را در ماه‌های گذشته تجربه کرد.

مدیریت بانک جهانی می‌گوید که این طرح «در دست‌رس قرار دادن کمی بیش از یک میلیارد دالر منابع بازسازی افغانستان در سال تقویمی 2022 است». بر اساس گزارش بانک جهانی، هدف از اجرای این طرح، “حمایت از افراد آسیب‌پذیر، کمک به حفظ سرمایه انسانی و نهادهای کلیدی اقتصادی و اجتماعی و کاهش نیاز به کمک‌های بشردوستانه آینده است.”

سازمان ملل پیش‌تر هشدار داده بود که نزدیک به 23 میلیون نفر در افغانستان با سطح شدید گرسنگی روبه‌رو هستند و نزدیک به 9 میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی هستند.

میلیاردها دالر از ذخایر بانک مرکزی افغانستان، از زمان تسط طالبان بر افغانستان مسدود شده است. کشورهای غربی ادعا دارند که این پول نباید به دست طالبان بیفتد. اما به تازگی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا فرمانی را صادر کرد که به اساس آن، بخشی از پول‌های مسدود شده افغانستان را بین خانواده‌های امریکایی توزیع می‌کند.

تقسیم سرمایه‌های ملی افغانستان بین خانواده‌های امریکایی

این تصمیم اعتراضات گسترده داخلی و خارجی را به هم‌راه داشت. بسیاری از شهروندان افغانستان این تصمیم بایدن را «دزدی» آشکار دارایی‌های افغانستان بیان داشتند. روز سه‌شنبه هفته گذشته، اکثر شهرهای افغانستان شاهد اعتراضات گسترده از سوی شهروندان افغانستان بود.

شهروندان: امریکا غرامت 20 سال کشتار شهروندان افغانستان را بپردازد

دیده‌بان حقوق بشر: امریکا به جای طالبان، مردم افغانستان را مجازات می‌کند

با این همه؛ گریم اسمیت، مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران، معتقد است که طرح بانک جهانی، ضمن دور زدن طالبان، زمینه دست‌رسی شهروندان افغانستان به دارایی‌ها را فراهم می‌کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x