صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: طالبان توان مقابله با گروه‌های افراطی را ندارد

دیبورا لاینز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، روز گذشته در نشست شورای امنیت این سازمان، یکبار دیگر از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده و گفته است که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است‌. او همچنین گفته که طالبان توان جلوگیری از نفوذ داعش و دیگر گروه‌های افراطی را ندارد.

دیبورا لاینز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، روز گذشته در نشست شورای امنیت این سازمان، یکبار دیگر از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده و گفته است که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است‌. او همچنین گفته که طالبان توان جلوگیری از نفوذ داعش و دیگر گروه‌های افراطی را ندارد.

پیک‌آفتاب: دیبورا لاینز، فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان، در نشست روز گذشته شورای امنیت این سازمان، گفته که رها کردن مردم افغانستان یک اشتباه تاریخی است؛ اشتباهی که به گفته او قبلاً انجام شده و عواقب غم‌انگیزی را به دنبال خواهد داشت. او افزوده است که طبق پیش‌بینی سازمان ملل متحد، حدود ۶۰ درصد از جمعیت افغانستان با مشکل جدی گرسنگی مواجه‌اند و با سرد شدن هوا این وضعیت بدتر خواهد شد. خانم لاینز گفت: “با تسلط طالبان، مردم افغانستان اکنون احساس می‌کنند که ترک شده‌اند، فراموش شده‌‎اند و در واقع با شرایطی که تقصیر آنها نیست، مجازات شده‌اند.”

خانم لاینز همچنین تحریم طالبان را دلیل عمده بروز فاجعه انسانی در افغانستان عنوان کرده و گفته است که این بحران قابل پیش‌گیری است. به گفته او، تحریم‌ها علیه طالبان نظام بانکی را فلج کرده و اقتصاد افغانستان را در حالت فروپاشی قرار داده است.

او در ادامه گفته است، فلج شدن بخش بانکی باعث حرکت بیشتر سیستم مالی به سوی مبادله بی‌حساب و بی‌ضابطه مبادله غیررسمی پول خواهد شد که فقط تروریزم، قاچاق انسان و مواد مخدر را بیش از پیش تسهیل خواهد کرد. او هشدار داده است که این مشکلات نه تنها افغانستان بلکه کشورهای منطقه را نیز فراخواهد گرفت.

او از جامعه جهانی خواسته که راهی برای کمک مالی به مردم افغانستان پیدا کنند. به گفته او، تنها کمک‌های انسان‌دوستانه کافی نیست، بلکه نیاز است راه‌هایی برای تامین حقوق کارکنان بخش صحی، آموزگاران و کمک‌رسان‌ها در نظر گرفته شود. خانم لاینز به شرکت کنندگان در نشست شورای امنیت سازمان ملل اطمینان داده است که از هیچ تلاشی در زمینه قرار نگرفتن منابع تامین شده به دست طالبان دریغ نخواهد کرد.

این اولین بار نیست که یک مقام سازمان ملل در مورد وخامت اوضاع در افغانستان هشدار می‌دهد، پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز هشدار داده بود که این کشور درحال تبدیل شدن به بزرگترین بحران انسانی جهان است.

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ افغانستان در آستانه‌ی بزرگترین بحران انسانی جهان است

همچنین سازمان جهانی غذا هشدار داده بود در صورتی که اقدام فوری غذایی صورت نگیرد، میلیون‌ها شهروند افغانستان در زمستان پیشِ‌رو با گرسنگی شدید روبرو خواهند شد. این سازمان گفته بود که بیش از نیمی از مردم افغانستان امنیت غذایی ندارند و حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال به سوء‌تغذیه شدید دچار هستند.

افغانستان در انتظار بحران شدیدغذایی/ شمارش معکوس برای یک فاجعه آغاز شده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x