صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افغانستان در انتظار بحران شدیدغذایی/ شمارش معکوس برای یک فاجعه آغاز شده است

سازمان جهانی غذا: «افغانستان اکنون، یکی از کشورهایی است که با بدترین بحران بشری روبرو می‌باشد، ما در حال شمارش معکوس برای رخ دادن یک فاجعه هستیم.»

سازمان جهانی غذا (WFP) هشدار داده است، در صورتی که اقدام فوری غذایی صورت نگیرد، میلیون‌ها شهروند افغانستان در زمستان پیشِ‌رو با گرسنگی شدید روبرو خواهند شد. این سازمان می‌گوید: بیش از نیمی از مردم افغانستان امنیت غذایی ندارند و حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال به سوء‌تغذیه شدید دچار هستند.

پیک‌آفتاب: دیوید بیسلی، مدیر اجرایی سازمان جهانی غذا گفته است: «افغانستان اکنون، یکی از کشورهایی است که با بدترین بحران بشری روبرو می‌باشد، ما در حال شمارش معکوس برای رخ دادن یک فاجعه هستیم.»

حاکمیت طالبان بر افغانستان باعث شده اقتصاد شکننده‌ای این کشور که وابستگی شدیدی به کمک‌های خارجی داشت، بیشتر تضعیف شود. چرا که کشور‌های غربی کمک‌ها را و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز پرداخت‌ها به این کشور را متوقف کردند. به گفته بانک جهانی، تامین‌کننده حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان کمک‌های بین المللی بوده است.

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته اعلام کرد که اقتصاد افغانستان امسال تا ۳۰ درصد منقبض می‌شود. بسیاری از افغان‌ها این روزها دارایی منازل خود را برای خرید غذا می‌فروشند. کشورهای خارجی به خصوص امریکا از دسترسی دولت طالبان به پول ذخیره افغانستان در خارج جلوگیری کرده‌اند؛ زیرا که این کشورها در حال بررسی چگونگی تعامل با این گروه هستند. این باعث شده که معاش کارمندان دولتی هم پرداخته نشود.

سازمان جهانی غذا می گوید: برای اولین بار در افغانستان، ساکنان شهری با نرخ مشابه با جوامع روستایی از عدم امنیت غذایی رنج می‌برند. در ماه سپتمبر، بیش از ۱ میلیارد دالر کمک از سوی جامعه بین المللی به افغانستان تعهد شد که حدود یک سوم آن به سازمان جهانی غذایی سازمان ملل اختصاص داده شده است. اما این نهاد می‌گوید که تاکنون تنها یک سوم بودجه برنامه کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به این کشور تامین شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x