صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیدار وزیر خارجه طالبان با مقامات ایران؛ متقی: مثبت بود/ ایران: سفارت را به طالبان ندادیم

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان می‌گوید که گفتگوهای "مثبتی" با مقام‌های ایرانی داشته است. در همین حال، مقامات وزارت خارجه ایران گفته‌اند، واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان، خارج از روندهای دیپلماتیک و ناممکن است.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان می‌گوید که گفتگوهای “مثبتی” با مقام‌های ایرانی داشته است. در همین حال، مقامات وزارت خارجه ایران گفته‌اند، واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان، خارج از روندهای دیپلماتیک و ناممکن است.

پیک‌آفتاب: امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان که به تهران رفته، می‌گوید که گفتگوهای “مثبتی” با مقام‌های ایران در مورد مسایل سیاسی، تجاری و امنیتی داشته و امیدوار است که نتایج هم خوب باشد.

آقای متقی در یک نوار صوتی می‌گوید: “با جانب ایرانی در مورد مسایل تجاری، مواد نفتی و ترانزیت کالا که از راه ایران به افغانستان بیاید، صحبت کردیم. وزیران و هیئت‌های فنی ما با همتایان ایرانی خود نشست‌های جداگانه داشتند.” وزیر خارجه طالبان گفت: “تلاش ما این است که با کشورهای منطقه به خصوص همسایه، مناسبات خوب باشد و اختلافات وجود نداشته باشد.” متقی افزوده که امارت اسلامی می‌خواهد در آینده “سیاست متوازن” داشته باشد که به ضد و یا طرف‌داری از جانبی “تعبیر” نشود.

در همین حال، شایعاتی مطرح شده که جمهوری اسلامی، سفارت افغانستان در تهران را به طالبان واگذار کرده است. اما حساب توییتری وزارت خارجه ایران در جواب به این شایعات، نوشته است: “فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارت‌خانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ ویانا در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچ‌گونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست”.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته که دو طرف روی مواردی چون مشکلات آبی دو کشور، همکاری‌های مالی، بانکی، تجارت در حوزه انرژی و سوخت گفتگو کرده‌اند. او اما تاکید کرده که تهران تصمیم به رسمیت شناختن طالبان را برای فعلاً ندارد.

این دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این مقامات ایرانی گفته بودند، در صورتی که طالبان حکومت همه‌شمول تشکیل دهند، تهران امارت اسلامی را به رسمیت خواهد شناخت.

طالبان: مطابق منافع خود دولت تشکیل می‌دهیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x