صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: مطابق منافع خود دولت تشکیل می‌دهیم

طالبان می‌گویند که کابینه کنونی سرپرست است و آن‌ها به مرور زمان زمینه را برای مشارکت دیگر گروه‌ها در ساختار حکومت فراهم خواهند ساخت. سخنگویان طالبان هم‌چنین گفته که تشکیل دولت مسئله داخلی است و امارت اسلامی مطابق منافع خود در این زمینه اقدام خواهد کرد.

طالبان می‌گویند که کابینه کنونی سرپرست است و آن‌ها به مرور زمان زمینه را برای مشارکت دیگر گروه‌ها در ساختار حکومت فراهم خواهند ساخت. سخنگویان طالبان هم‌چنین گفته که تشکیل دولت مسئله داخلی است و امارت اسلامی مطابق منافع خود در این زمینه اقدام خواهد کرد.

پیک‌آفتاب: بلال کریمی، از سخنگویان طالبان به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت که 85 درصد از کارمندان کنونی امارت اسلامی، کارمندان حکومت سابق است. به گفته آقای کریمی، کابینه کنونی موقت است و به زودی تغییراتی کابینه کنونی آورده خواهد شد که می‌تواند به تشکیل دولت فراگیر کمک کند.

بلال کریمی گفت: “حکومت کنونی که تشکیل شده، در حال تغییر است و به زودی چهره‌های دیگر متناسب با توانمندی‌های‌شان به این ساختار اضافه خواهند شد.”سخنگوی طالبان در عین حال گفت که در ساختار کنونی از اقوام دیگر نیز حضور دارند. او هم‌چنین تاکید کرد که ورود افراد به ساختار امارت اسلامی بستگی به پیشینه‌ای آن‌ها دارد و به گفته‌ای او، افرادی دارای سابقه خوب و پاک از فساد می‌توانند در این ساختار جابجا شوند.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که به تازگی مقامات ایرانی گفته‌اند، تهران دولت تک‌قومی طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت. بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل گفته که این کشور از طالبان خواسته است تا حکومت همه‌شمول بسازند. سفیر ایران افزوده در صورتی که دولت‌فراگیر تشکیل شود، ایران آن را به رسمیت خواهد شناخت. به گفته سفیر ایران، دولتی که توسط تهران به رسمیت شناخته شود، از سوی کشورهای روسیه، چین، کشورهای آسیای مرکزی و برخی از کشورهای عربی نیز به رسمیت شناخته خواهد شد.

از سویی هم، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر تشکیل دولت‌فراگیر در افغانستان، گفته که تهران در نقطه به رسمیت شناختن طالبان قرار ندارد. او گفته‌ است که تاکید بر تشکیل دولت فراگیر که بازتاب‌دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد، موضع مشترک ایران و کشورهای همسایه است.

بلال کریمی، سخنگوی طالبان اما می‌گوید، این مسئله یک موضوع داخلی افغانستان است و کشورهای دیگر حق مداخله در آن‌را ندارد. او تاکید کرده که امارت اسلامی در تشکیل دولت خود مستقلانه عمل خواهد کرد.

پیش‌تر نیز به نقل از انعام‌الله سمنگانی، دیگر سخنگوی طالبان نیز آورده شده که گفته است، آیا دولت ایران به تعریفی که دیگران از فراگیر دارند، یک دولت فراگیر است؟ او افزوده که هر کشور به اساس منافع ملی خود از دولت فراگیر تعریف می‌کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x