صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تونی بلر: تصمیم‌ام درباره حمله به افغانستان و عراق اشتباه بود

آنتونی چارلز لینتون بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا در مصاحبه با شبکه 4 رادیو بی‌بی‌سی گفت که تصمیم‌اش در مورد حمله امریکا به افغانستان و عراق اشتباه بوده است. او تاکید کرد که در آن زمان تصور می‌کرد تصمیم درستی گرفته است.

آنتونی چارلز لینتون بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا در مصاحبه با شبکه 4 رادیو بی‌بی‌سی گفت که تصمیم‌اش در مورد حمله امریکا به افغانستان و عراق اشتباه بوده است. او تاکید کرد که در آن زمان تصور می‌کرد تصمیم درستی گرفته است.

پیک‌آفتاب: بریتانیا برخلاف جنگ افغانستان، بدون حمایت سازمان ملل و سایر کشورها در کنار نیروهای امریکایی، در اشغال عراق دخیل شد. این تصمیم بلر باعث شد که بزرگ‌ترین تظاهرات ضد جنگ با اشتراک صدها هزار بریتانیایی در سال 2003 راه‌اندازی شود.

بلر در این خصوص گفته است: “مردم اغلب می‌گویند که تصمیمم در مورد افغانستان و عراق اشتباه بود، اما شما باید به آن‌چه که درست تشخیص می‌دهید، عمل کنید. در تصمیم‌های بزرگ، شما از ابعاد مختلف یک قضیه آگاه نیستید، اما در نهایت باید به ندای درون خود گوش دهید و طبق آن عمل کنید”.

او هر چند اذعان کرد که تصمیم‌اش در مورد حمله به عراق و افغانستان “شاید اشتباه بود”، اما تاکید کرد که در آن زمان این کار را درست می‌پنداشت و چاره‌ای جز این نبود.

از جانب دیگر، امریکا در کنار متحدین خود در ناتو، به علت هم‌کاری طالبان با القاعده در حملات 11 سپتمبر در نیویارک، به افغانستان حمله کردند و طالبان را سرنگون ساختند، اما پس از 2 دهه جنگ با این گروه، مجبور به ترک افغانستان شدند و حکومت تحت حمایت‌شان نیز در 15 اگست سال 2021 سقوط کرد.

مشارکت بریتانیا در حمله امریکا به عراق به علت نبود مجوز شورای امنیت و عدم حمایت کشورهای جهان به ویژه در ناتو با انتقادات زیادی در سراسر جهان مواجه شد. عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین به دست نیروهای امریکایی و بریتانیایی در سال 2003، یک دوره طولانی بی‌ثباتی و خشونت‌های ناشی از ظهور گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا مانند داعش را سپری کرد.

این در حالی است که کاخ سفید به تاریخ 27 دسمبر گزارشی را منتشر کرد که رئیس جمهور بایدن، بودجه دفاعی 770 میلیارد دالری را که پیش‌تر از این از سوی هر دو مجلس به تصویب رسیده بود را امضا نمود.

جنگ 20 ساله امریکا در افغانستان از سوی یک کمیسیون ویژه بررسی می‌شود

امریکا ناکامی جنگ 20 ساله در افغانستان را بررسی می‌کند

رفتار دوگانه پاکستان، دلیل شکست امریکا در افغانستان

عمران خان: پاکستان تاوان اشتباهات ۲۰ سال گذشته امریکا در افغانستان را می‌پردازد

امریکا و ناتو، افغانستان را به “سیاه‌چاله فساد” تبدیل کرده است

سناتور امریکایی: خروج از افغانستان بی‌کفایتی جو بایدن را ثابت کرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x