صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بورل: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته 14 جنوری، گفت که فضای گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین نسبت به پایان سال 2021 "بهتر" شده و دستیابی به توافق "طی هفته‌های آینده" امکان‌پذیر است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته 14 جنوری، گفت که فضای گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین نسبت به پایان سال 2021 “بهتر” شده و دستیابی به توافق “طی هفته‌های آینده” امکان‌پذیر است.

پیک‌آفتاب: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از شرکت در نشست وزرای خارجه 27 کشور عضو این اتحادیه در شهر برست در غرب فرانسه گفت: “فضا پس از کریسمس بهتر شده است. قبل از کریسمس من خیلی ناامید بودم. اکنون به نظرم امکان دستیابی به یک توافق وجود دارد”.

این دیپلمات ارشد افزود: “من امیدم برای دستیابی به توافق و اجرای آن‌را مانند دوران پیش از خروج امریکا از برجام از دست نداده‌‌ام”.

سخنان جوزپ بورل در حالی بیان شد که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با لحنی بسیار محتاطانه‌تر در این باره صحبت کرده بود. رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه درباره نشست وین گفت: “گفتگوها بسیار آهسته‌تر از آن پیش می‌رود که بتوان به توافق دست یافت”.

افزون بر آن، پیش‌تر پنتاگون اعلان کرده بود اگر ایران به صلاح اتمی مجهز شود، حل هیچ مشکلی در خاورمیانه به آسانی ممکن نیست.

پنتاگون: مشکلات خاورمیانه با وجود ایران اتمی قابل حل نیست

وزیر خارجه فرانسه در این راستا بر لزوم “تسریع” در روند گفتگوها تاکید کرد. ژان ایو لودریان گفت که جهان در صورت عدم آمادگی ایران برای دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای این کشور درباره “بحران بزرگ تکثیر سلاح هسته‌ای” قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا روز گذشته 14 جنوری، با نشر گزارشی گفته بود که روسای هیئت‌های گفتگو کننده در وین عصر روز جمعه برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌ها برخواهند گشت. ایرنا گفته بود که این وقفه دو روزه خواهد بود ولی گفتگوها در سطح کارشناسی هم‌چنان بدون وقفه ادامه خواهند داشت.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: “ایران از رسیدن به توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند، اما این به طرف غربی وابسته است”.

او در توییتی راجع به این مسئله نوشته است: ” مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد. ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است. اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد”.

وزیر امور خارجه ایران هم‌چنین امریکا و کشورهای اروپایی را متهم کرد که “حرف‌های خوبی می‌زنند” اما “هیچ ابتکار عملی ارائه نمی‌کنند و این‌گونه وقت تلفی می‌کنند”.

از سوی دیگر، پیش‌تر امریکا گفته بود که دیپلماسی در قبال ایران ممکن است به زودی به پایان برسد.

امریکا: دیپلماسی در قبال ایران ممکن است به زودی به پایان برسد

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته بود که در دور جدید گفتگوی احیای توافق هسته‌ای برجام، سند جوزای ۱۴۰۰ را کنار می‌گذارند. منظور امیرعبداللهیان از سند جوزای ۱۴۰۰ پیش‌نویس توافقی است که در زمان دولت حسن روحانی حاصل شده بود.

از احیای طرح توافق تا توان تقابل؛ ایران می‌گوید از سند جوزای 1400 برجام گذشتیم

برنامه‌های هسته‌ای ایران و بحران لبنان محور گفتگوهای مکرون و بن سلمان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x