صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

به‌دنبال نان در نیمروز؛ اینجا روزانه هزاران انسان خرید و فروش می‌شود

بر اساس گزارش‌ها روزانه حدود 2000 نفر از ولایت نیمروز هم‌مرز با ایران توسط گروه‌های قاچاق انسان به ایران و همین مقدار نیز دوباره از ایران به افغانستان انتقال داده می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها روزانه حدود 2000 نفر از ولایت نیمروز هم‌مرز با ایران توسط گروه‌های قاچاق انسان به ایران و همین مقدار نیز دوباره از ایران به افغانستان انتقال داده می‌شود.

پیک‌آفتاب: در بازار نیمروز، روزانه هزاران انسان بین قاچاقبران خرید و فروش می‌شوند. انسان پر مبادله‌ترین جنس در بازار نیمروز است و هزاران انسان به دلیل فرار از ترس گرسنگی حاضرند بین قاچاقبران انسان دست‌به‌دست شوند.

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان آمار دقیقی از تعداد افراد قاچاق شده از مرز نیمروز ارائه نمی‌کند، اما می‌گوید روزانه حدود 4000 نفر توسط گروه‌های قاچاق انسان بین ایران و افغانستان جابه‌جا می‌شوند. نصرت اما می‌گوید، سعی می‌کنیم تا با مقامات ایرانی در این مورد گفتگو کنیم و تلاش می‌کنیم به مردم کمک کنیم تا مجبور به سفر قاچاقی به ایران نشوند.

در طول چهار ماه گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، صدها هزار نفر از شهروندان افغانستان به سمت مرزهای کشورهای همسایه سرازیر شده‌اند، عده‌ای از ترس جان و عده‌ای برای نان. تنها آمارهای مهاجرت به ایران در این مدت به بیش از نیم میلیون نفر می‌رسد و مقامات ایرانی گفته‌اند که از 15 اگست به این طرف، این کشور پذیرای بیش از 500 هزار شهروند افغانستان بوده است.

دولت ایران نیز موقف روشنی در قبال پذیرش مهاجران ندارد، گرچه رئیس جمهور ایران اخیراً پذیرایی از مهاجران افغانستان را وظیفه دینی و انسانی دانسته، اما پیش‌تر یک مقام وزارت داخله ایران گفته بود که به شهروندان افغانستان توصیه می‌کنیم به ایران نیایند. افرادی که از مرز نیمروز به ایران رفته و دوباره برگشت خورده‌اند نیز از رفتار خشونت‌آمیز پولیس ایران می‌گویند. به گفته این افراد، پولیس ایران «بی‌باکانه» به پناهجویان شلیک می‌کنند.

کنسولگری ایران در افغانستان مدت کوتاهی بعد از ورود طالبان دوباره کار خود را از سر گرفت اما تعداد زیاد متقاضی ویزا و هزینه‌های هنگفتی که ایران برای صدور ویزا اخذ می‌کند مردم را ناچار به استفاده از مسیرهای قاچاق کرده است.

پیش از این نیز تصاویر و ویدیوهایی که از مرز نیمروز هم‌رسانی شده نشان می‌دهد که روزانه هزاران نفر از این مرز به شکل قاچاق به ایران سفر می‌کنند.

روزانه سه تا چهار هزار نفر از مرز نیمروز به ایران می‌روند

این در حالی است که از یک طرف وضعیت اقتصادی در افغانستان روزبه‌روز وخیم‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و این موضوع شهروندان بیشتری را قانع خواهد ساخت تا سرنوشت‌شان را به دست قاچاقبران انسان بسپارند. به تازگی هم کنسول‌گری ایران در هرات اعلام کرده که به دلیل شیوع موجود جدید بیماری کرونا، صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را متوقف کرده است. تصاویر هم‌رسانی شده از مرز اسلام‌قلعه نیز نشان می‌دهد که این مرز امروز به روی مسافرین افغانستانی بسته شده است.

با بسته شدن راه‌های قانونی سفر به ایران، احتمال افزایش متقاضیان قاچاق از نیمروز در روزهای آینده بیشتر خواهد شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x