صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بانک جهانی: اگر طالبان بخواهند، اقتصاد افغانستان سقوط نمی‌کند

بانک جهانی می‌گوید که از سقوط اقتصاد افغانستان جلوگیری شده می‌تواند اگر این کشور، کمک‌های بین‌المللی دریافت کند و طالبان به حقوق بشر احترام بگذارد و امور مالی خود را به درستی مدیریت کنند.

بانک جهانی می‌گوید که از سقوط اقتصاد افغانستان جلوگیری شده می‌تواند اگر این کشور، کمک‌های بین‌المللی دریافت کند و طالبان به حقوق بشر احترام بگذارد و امور مالی خود را به درستی مدیریت کنند.

پیک‌آفتاب: بانک جهانی روز گذشته 13 اپریل، با نشر اعلامیه‌ای با اشاره به سکتور‌های زراعت، منابع طبیعی، جمعیت جوان و بهبود امنیت در افغانستان گفت که مسیر بدیل برای اقتصاد افغانستان موجود است. این بانک گفت که این مسیر در آینده به اقدامات جامعه بین‌المللی و طالبان نیاز خواهد داشت.

بانک جهانی افزوده است که کشورها و سازمان‌های اهداکننده توقع دارند که “اداره موقت طالبان” معیار‌های اساسی برخورد با زنان و دختران را رعایت کرده و به حقوق بشر احترام بگذارند و امور اقتصادی افغانستان را به درستی مدیریت کنند.

از زمانی‌که طالبان دوباره به قدرت رسیده اند، به تعهدات‌شان مبنی بر برخورد نرم‌تر و متفاوت‌تر از سال‌های 1996 تا 2001 عمل نکرده‌اند، مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران هنوز هم مسدود است و زنان به صورت استثنایی در چند اداره، حق کار و سفر را ندارند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود گفته است که افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، از دست‌آوردهای حقوق بشری و دموکراتیک خود زیاد فاصله گرفته است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به مناسبت انتشار این گزارش گفت: “تسلط طالبان باعث بحران بشری در افغانستان شده و موازین حقوق بشر در این کشور به شدت نقض گردیده است”.

وزارت خارجه امریکا: پس از حاکمیت طالبان، افغانستان با عقب‌گرد جدی حقوق بشری مواجه است

در پی راکد شدن دارای‌های افغانستان در خارج و قطع کمک‌های خارجی، با وجود احیای برخی از کمک‌ها، افغانستان با بحران شدید اقتصادی مواجه است.

طالبان به کرات از جامعه جهانی و به ویژه از امریکا خواسته است تا دارای‌های راکد شده افغانستان را آزاد سازند. این در حالیست که با گذشت هشت ماه، هنوز هم هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است.

پیش از این، امریکا و کشورهای غربی به طالبان گفته بودند که اگر در پی کسب مشروعیت جهانی‌اند، باید حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و به حقوق تمامی شهروندان افغانستان، به شمول زنان، دختران و اقلیت‌ها احترام بگذارند.

اما طالبان این پیشنهادات را مداخله در امور داخلی افغانستان خوانده و گفته‌اند که به هیچ گونه فشار تن نخواهند داد.

پیش از این امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته بود: “آن‌چه را در کشور خود انجام می‌دهیم، تحت شرایط یا زیر فشار کسی انجام نداده و بر اساس پلان و پالیسی خود، چه در بخش تعلیمی، چه در بخش اقتصاد یا بخش‌های دیگر، انجام می‌دهیم.”

بانک جهانی هشدار داده است که تحت وضعیت کنونی، احیای اقتصادی افغانستان دشوار به نظر می‌رسد و پیش‌بینی کرده است که سرانه عواید ناخالص این کشور تا پایان سال جاری در مقایسه با سال 2020 میلادی، 20 درصد رکود خواهد داشت و به نظر می‌رسد که سرانه درآمد افغانستان در ماه‌‌های اخیر سال گذشته یک بر سه کاهش یافته است.

بانک جهانی هم‌چنین گفته است که در صورت عمل بر پیشنهادات، اقتصاد افغانستان در حال حاضر می‌تواند به اندازه رشد کند که سطح زندگی در آن بهبود یافته یا فرصت‌های اشتغال را همه ساله برای 600 هزار نفری که به سن کاری می‌رسند، فراهم کند.

بر اساس آمار سازمان ملل، حدود 95 درصد مردم افغانستان غذای کافی نداشته و نه میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر بانک جهانی طرحی را آماده کرده بود که به اساس آن، یک میلیارد دالر از ذخایر مسدود شده افغانستان صرف برنامه‌های آموزشی، زراعت و صحت در افغانستان می‌شود. بانک جهانی گفته بود که این طرح به هدف کاهش بحران انسانی در افغانستان صورت می‌گیرد.

طرح بانک جهانی برای کاهش بحران انسانی در افغانستان

واکنش بانک جهانی به بسته ماندن مکتب‌های دخترانه؛ چهار پروژه تعلیق شد

آزادسازی 280 میلیون دالر دارایی‌های افغانستان از سوی بانک جهانی

آزاد سازی 280 میلیون دالر پول افغانستان از سوی بانک جهانی 

بانک جهانی تا یک هفته دیگر در مورد انتقال پول به افغانستان تصمیم  می‌گیرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x