صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: دیپلماسی در قبال ایران ممکن است به زودی به پایان برسد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز گذشته 22 دسمبر، در جریان سفر خود به اسرائیل گفت «دیپلماسی، بازدارندگی و فشار» بهترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز گذشته 22 دسمبر، در جریان سفر خود به اسرائیل گفت «دیپلماسی، بازدارندگی و فشار» بهترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است.

پیک‌آفتاب: رویترز در گزارش تازه‌ای می‌نویسد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است امریکا و شرکایش در حال بحث در مورد جدول زمانی برای تداوم دیپلماسی هسته‌ای با ایران هستند.

رویترز می‌نویسد، جیک سالیوان تصریح کرده است که گفتگوهای فعلی با تهران ممکن است ظرف چند هفته به پایان برسد و راه تداوم گفتگوها قطع گردد.

طبق گزارش رویترز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که ما در انظار عمومی در خصوص تقویم و تاریخ اقدامات بعدی خود صحبت نمی‌کنیم، اما می‌توانم بگویم که پشت درهای بسته در حال گفتگو درباره جدول‌های زمانی هستیم و زمان چنین ضرب‌الاجلی دراز نیست.

از جانب دیگر، هفتمین دور گفتگوهای هسته‌ای ایران و سایر اعضای برجام روز 26 قوس؛ در وین، پایتخت اتریش به درخواست ایران در حالی متوقف شد که ایران می‌خواهد از این وقفه برای تغییر دیدگاه کشورهای دخیل در قضیه برجام استفاده نماید. هنوز دقیقاً مشخص نیست که ادامه این گفتگوها چه زمانی از سر گرفته می‌شود، اما برخی مقامات اروپایی پیش‌تر گفته بودند احتمالاً دور بعدی گفتگوها روز 27 دسمبر آغاز شود.

با این حال، مقامات امریکایی گفته‌اند که زمان باقی‌مانده برای احیای توافق هسته‌ای برجام با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران رو به اتمام است و خطر بروز یک «بحران شدید» محتمل به نظر می‌رسد.

در پیوند به این قضیه؛ رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران روزگذشته گفته بود، «چند هفته» باقی مانده است تا ایران به نقطه‌ای در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش برسد که دیگر برجامی وجود نداشته باشد.

جیک سالیوان هم‌چنین گفته است، امریکا کماکان بر این باور است که «دیپلماسی، بازدارندگی و فشار» بهترین راه برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای است. جیک سالیوان در این خصوص هم‌چنین با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل نیز دیدار کرده است.

نفتالی بنت پیش از دیدار خود با جیک سالیوان به خبرنگاران گفت، روابط بین دولت اسرائیل و دولت جو بایدن قوی‌تر از هر زمان دیگری است. نخست وزیر اسرائیل تصریح کرد، چنین رابطه قوی و دوستانه، به این معنا است که ما به طور علنی می‌توانیم در خصوص چالش‌های مشترک حرف بزنیم.

رویترز می‌نگارد که نخست‌ وزیر اسرائیل به جیک سالیوان گفته است که این روزها بسیار مهم‌اند، آن‌چه در وین جریان دارد، پی‌آمدهای عمیقی برای ثبات خاورمیانه و امنیت اسرائیل در سال‌های پیش‌رو خواهد داشت.

گزارش تصریح می‌کند که جیک سالیوان به خبرنگاران گفته است که سفرش پیش از کریسمس برای این است که دو کشور در یک تقاطع حیاتی از منظر مسائل امنیتی قرار دارند. بناً مهم است که با هم بنشینیم و یک استراتیژی و دیدگاه مشترک را توسعه دهیم و راهی پیدا کنیم که به طور اساسی منافع دو کشور را تضمین نماید.

در همین حال؛ بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل پس از دیدار با جیک سالیوان از جامعه بین‌المللی خواسته که به ایران اجازه ندهند که در گفتگوها وقت‌کشی کند.

از جانب دیگر، ایران دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور برای مقاصد صلح‌آمیز طراحی شده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پنتاگون پیش‌تر گفته بود که مشکلات خاورمیانه با وجود ایران اتمی قابل حل نیست.

پنتاگون: مشکلات خاورمیانه با وجود ایران اتمی قابل حل نیست

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x