صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ممنوع‌السفر شدن پوتین و لاوروف به امریکا

کاخ سفید اعلام نمود که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور به امریکا را ممنوع کرده است.

کاخ سفید اعلام نمود که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور به امریکا را ممنوع کرده است.

پیک‌آفتاب: کاخ سفید اعلام کرده که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور به امریکا ممنوع است. این اقدام کم ‌سابقه امریکا در تحریم رئیس یک دولت، یک روز پس از حمله گسترده نیروهای روسیه به اوکراین رخ داده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته که اقدامات هم‌آهنگ برای تحریم پوتین، پیام مهمی را در بر دارد و این تصمیم برای تحریم پوتین، لاوروف و دیگر مقامات روسیه پس از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، اتخاذ شده است.

از سوی دیگر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی “روسیه 24″، در مورد احتمال گفتگو بین مسکو و کی‌یف گفته است که روسیه همیشه به درخواست‌ها برای گفتگو چراغ سبز نشان داده است. وی افزوده است: “ما همیشه به درخواست‌ها برای گفتگو پاسخ می‌دهیم. ما همیشه حتی با طرف‌های خشن گفتگو می‌کنیم”.

این در حالی است که پیش‌تر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که طرف اوکراینی اعلام کرده که در حال بررسی مجدد گفتگو با روسیه در مینسک است، سپس ورشو را برای گفتگو انتخاب نمود و سپس ناپدید شد.

از جانب دیگر وزارت دفاع روسیه با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است که نیروگاه هستوی چرنوبیل در اوکراین به طور کامل به تصرف ارتش این کشور در آمده است. در عین حال در خبرنامه آمده که نیروهای روسی با ارتش اوکراین توافق کرده‌اند تا امنیت نیروگاه را مشترک تامین نمایند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، بر این نیروگاه نظارت صورت می‌گیرد تا به طور عادی به کار خود ادامه ‌دهد. روسیه، اما گفته که هدف از امنیت‌گیری این نیروگاه، به خاطر جلوگیری از آن است تا تروریست‌ها نتوانند، از موقعیت اوکراین برای سازمان‌دهی یک تحریک هسته‌ای استفاده کنند.

از سوی دیگر رئیس جمهور بایدن در توییتی گفته است: “امروز، من با رهبران دیگر کشورهای متحد ناتو ملاقات کردم و با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین صحبت کردم. ایالات متحده به ارائه حمایت‌های اقتصادی، بشردوستانه و امنیتی ادامه می‌دهد و ما هم‌چنان به جمع‌آوری سایر کشورها برای ارائه کمک‌های مشابه ادامه می‌دهیم”.

در همین حال وزارت خارجه روسیه به نقل از پوتین در توییتی نگاشته است: “بندری‌ها و نئونازی‌ها، سلاح‌های سنگین از جمله MLRS را درست در مناطق مرکزی شهرهای بزرگ از جمله کی‌ف و خارکوف نصب می‌کنند. در واقع، آن‌ها به همان شیوه‌ای عمل می‌کنند که تروریست‌ها در سراسر جهان عمل می‌کنند. از مردم به عنوان سپر استفاده می‌کنند”.

این در حالی است که دادگاه بین‌المللی جرایم (دادگاه هاگ) گفته که ممکن است جنایات جنگی در اوکراین را بررسی کند. کریم خان، دادستان دادگاه بین‌المللی جرایم روز جمعه 25 فبروری، نگرانی خود را از تهاجم روسیه به اوکراین ابراز کرده و گفته است که این دادگاه ممکن جنایات جنگی احتمالی در این کشور را بررسی کند. این دادستان در بیانیه‌ای گفته است: “من از نزدیک تحولات اخیر در اوکراین و اطراف اوکراین را با نگرانی فزاینده دنبال کرده‌ام”.

دادستان دادگاه بین‌المللی جرایم افزوده است: “من به همه طرف‌هایی که در خاک اوکراین دست به درگیری می‌زنند یادآوری می‌کنم که دفتر من می‌تواند صلاحیت خود را اعمال کند و درباره هر گونه نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت یا جنایت جنگی که در اوکراین انجام می‌شود، تحقیق نماید”.

دادگاه هاگ در سال 2002 ایجاد شد. این دادگاه آخرین گزینه برای پیگرد تحقیقات در مورد جنایات جنگی است و زمانی این دادگاه دست به کار می‌شود که کشور عضو آن به انجام تحقیقات در مورد جرایم جنگی، جنایات علیه بشریت یا نسل‌کشی قادر و یا مایل به انجام آن نباشد.

ناوگان روسی کشتی‌های جاپان، ترکیه و مولداوی را هدف قرار داد

رئیس جمهور اوکراین: فرار نکرده‌ام و نمی‌کنم

گوترش: جهان در سالیان اخیر با بزرگ‌ترین فقدان صلح و امنیت مواجه بوده است

واکنش‌ها و تعزیرات نسبت به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک از سوی روسیه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x