صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تشدید تنش در اوکراین؛ مکرون با پوتین گفتگو می‌کند

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه هم‌زمان با تشدید تنش‌ و درگیری در شرق اوکراین، امروز یک‌شنبه 20 فبروری، با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود درباره بحران جاری در اوکراین گفتگو می‌کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه هم‌زمان با تشدید تنش‌ و درگیری در شرق اوکراین، امروز یک‌شنبه 20 فبروری، با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود درباره بحران جاری در اوکراین گفتگو می‌کند.

پیک‌آفتاب: امریکا با تکرار ادعای خود تاکید می‌کند که “هر لحظه” احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد. به گفته واشنگتن، روسیه 150 هزار نظامی خود را در مرز با اوکراین مستقر کرده و این باعث نگرانی غرب و ناتو شده و در این خصوص مکرون با رئیس جمهور پوتین گفتگو می‌کند تا اندکی تنش‌ها در مرزهای اوکراین کاهش پیدا کند.

ناظران سازمان امنیت و هم‌کاری اروپا، شنبه شب از ثبت بیش از 1500 مورد نقض آتش‌بس در شرق اوکراین در بازه زمانی 24 ساعته خبر دادند. ارتش اوکراین روز گذشته اعلام کرد که دو سرباز در جریان گلوله‌باران جدایی‌طلبان هوادار روسیه کشته شدند.

از سوی دیگر؛ بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در نشست امنیتی مونیخ گفت که تعزیرات غربی در پاسخ به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین، دست‌رسی مسکو به بازارهای اقتصادی لندن را غیرممکن خواهد کرد. نخست وزیر بریتانیا خطاب به رهبران غربی گفت: “این سخنان ما چقدر میان‌تهی، بی معنی و اهانت‌بار وانمود خواهد شد؛ درست زمانی‌که حاکمیت و استقلال اوکراینی‌ها با خطر مواجه است و ما از آن‌ها رو بگردانیم”.

جانسون در نشست امنیتی مونیخ خواستار اتحاد غرب در مقابل تهدید روسیه به اوکراین شد و هشدار داد که هرگونه اشغال، جهان را تکان خواهد داد. اما روسیه همواره گفته است که قصد تهاجم بر اوکراین را ندارد. از سوی دیگر، نخست‌ وزیر بریتانیا می‌گوید که روسیه در تدارک “بزرگ‌ترین جنگ در اروپا از سال 1945 تاکنون” است. او اما می‌افزاید: “تمام علایم نشان می‌دهد که این طرح به نوعی از حالا شروع شده است”.

در همین حال؛ لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در توییتی گفته است: “هشت سال است که روسیه کریمه را بدون توجه به قوانین بین‌المللی ضمیمه کرده است. امروز اوکراین با یک تهدید آشکار و فعلی دیگر برای حاکمیت خود مواجه است.”

در همین حال؛ شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه 20 فبروری، گفت که کشورهای غربی نمی‌توانند در حالی‌که روسیه نیروهایش را به مرز اوکراین آورده است تا ابد با “شاخه زیتون”؛ نماد صلح با این کشور روبه‌رو شوند. رئیس شورای اتحادیه اروپا اظهار داشت: “سوال اصلی پابرجاست، این‌که کرملین به دنبال گفتگو است یا نه؟”. وی افزود: “نمی‌توانیم تا ابد شاخه زیتون تعارف کنیم در حالی‌که روسیه آزمایش موشکی انجام می‌دهد و نیروهایش را نزدیک مرز آورده است”.

در همین حال؛ نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید که تحریم‌ها علیه روسیه در صورت حمله این کشور به اوکراین “قوی” و “سریع” خواهد بود. او درباره تحریم‌های احتمالی علیه مسکو گفت: “امریکا و ناتو آماده هستند که تحریم وضع کنند و این چیزی نیست که وقت زیادی بگیرد”. پلوسی اما هشدار داد که این تحریم‌ها از نظر “زمانی” و “شدت” آن بی‌سابقه خواهد بود.

پلوسی اما در توییت دیگری گفته است: “ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو قهرمان ثابت امنیت و صلح بوده است. هیئت ما مفتخر به دیدار با او و سفیر امریکا در ناتو شد تا در مورد اتحاد قوی ترانس آتلانتیک، راهبردهای مقابله با تجاوز روسیه و بهترین روش حمایت از مردم اوکراین گفتگو کنیم”.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرک، دبیر کل ناتو در توییتی نگاشته است: “این روزهای خطرناکی برای امنیت اروپاست. روسیه بی‌امان نیروهای خود را در اوکراین و اطراف آن جمع کرده است که بزرگ‌ترین افزایش نظامی از زمان جنگ سرد است. متحدان ناتو به تلاش‌های دیپلماتیک قوی خود برای یافتن راه‌حل سیاسی ادامه می‌دهند”.

از جانب دیگر، وزارت خارجه امریکا در توییتی نگاشته است: “شما دشمن ما نیستید. من باور نمی‌کنم که شما خواهان یک جنگ خونین و ویران‌گر علیه اوکراین هستید. کشور و مردمی که با آن‌ها پیوندهای عمیقی خانواده، تاریخ و فرهنگ دارید”.

این در حالی است که وزیران خارجه آلمان و فرانسه تلاش می‌کنند که برای کاهش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری کنند.

آلمان و فرانسه میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری می‌کنند

بایدن: پوتین به اوکراین حمله می‌کند

اوکراین: روسیه نیروهایش را از مرز اوکراین خارج نکرده است

پارلمان روسیه خواهان حمایت پوتین از تجزیه شرق اوکراین شد

امریکا به آلمان: تا زمانی‌که تفنگ روسیه بر سر اوکراین باشد، گفتگوها نتیجه ندارد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x