صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سپنتا: از این‌که امریکا را دوست خواندم، احساس «شرم» می‌کنم

رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید که امریکا تاوان خراب‌کاری هم‌کاران منطقه‌ای خود را از مردم افغانستان می‌گیرد. سپنتا گفته، به علت این‌که امریکا را دوست افغانستان خوانده است، از مردم افغانستان عذرخواهی می‌کند.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید که امریکا تاوان خراب‌کاری هم‌کاران منطقه‌ای خود را از مردم افغانستان می‌گیرد. سپنتا گفته، به علت این‌که امریکا را دوست افغانستان خوانده است، از مردم افغانستان عذرخواهی می‌کند.

پیک‌آفتاب: مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان، تصمیم رئیس جمهور بایدن برای سپردن 3.5 میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان به خانواده‌های قربانیان 11 سپتمبر 2001 را مجازات مجدد مردم افغانستان توسط ایالات متحده خوانده و گفته که «بایدن» هرگز با افغانستان دوست نبوده و حالا افغان‌ها مجبور هستند تاوان سیاست‌های نادرست ایالات متحده را بپردازند. او در رشته توییتی گفته که ایالات متحده رادیکال‌ترین گروه‌ها از جمله بن لادن را در افغانستان تقویت و آن‌ها را با هزینه مردم افغانستان در جنگ علیه شوروی تشویق کرد. به گفته آقای سپنتا، بن لادن از حمایت گسترده ایالات متحده برخوردار بود.

به گفته مشاور پیشین امنیت ملی، امریکا دست پاکستان را در افغانستان باز کرد که با هم‌کاری و پول غرب بر مقاومت افغانستان مسلط شد و طالبان را ابزار هژمونی خود در افغانستان ساخت. او افزوده که امریکا به نام مبارزه با تروریسم، جنگ افغانستان را به مدت 20 سال تمدید کرد که در نتیجه این جنگ؛ هزاران زن، کودک و غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

سپنتا در ادامه از این‌که فریب شعارهای امریکا را خورده و این کشور را دوست افغانستان خوانده است، از مردم افغانستان عذرخواهی کرده و گفته که احساس گناه می‌کند. او افزوده است، در حالی‌که من معتقد بودم، مبارزه با تروریسم واقعی است، امریکا با 36 میلیارد دالر از پاکستان حمایت کرد و در عین حال، «بن لادن» در پاکستان زندگی می‌کرد. به گفته سپنتا، امریکا یک بار دیگر افغانستان را مجازات می‌کند و ذخایر افغانستان را تصرف می‌کند.

بایدن روز جمعه در تصمیمی اضطراری فرمانی را امضا کرد که به اساس آن، سه‌ونیم میلیارد دالر از ذخایر افغانستان را به بهانه غرامت به خانواده‌های قربانیان حمله 11 سپتمبر 2001 مسدود کرده است.

تقسیم سرمایه‌های ملی افغانستان بین خانواده‌های امریکایی

این تصمیم واکنش‌های تند را از سوی افراد و گروه‌های مختلف در افغانستان به هم‌راه داشته و بسیاری از شهروندان آن را سرقت علنی دارایی‌های افغانستان خوانده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر: امریکا به جای طالبان، مردم افغانستان را مجازات می‌کند

نماینده کانگرس امریکا: تصمیم بایدن نهایت «بی‌وجدانی» است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x