صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پنتاگون ویدیوی حمله بی‌سرنشین امریکایی به کابل را همگانی کرد

پنتاگون پس از نزدیک به پنج ماه، ویدیوی حمله کابل را که همیشه از آن دفاع می‌کرد، از حالت طبقه‌بندی خارج کرده و نشر نموده است. اما امریکا بعداً پذیرفت که این یک "اشتباه صادقانه" بوده است. در پی این حمله که منجر به کشته شدن 10 غیرنظامی شد، خانواده زمری احمدی متضرر شدند.

پنتاگون پس از نزدیک به پنج ماه، ویدیوی حمله کابل را که همیشه از آن دفاع می‌کرد، از حالت طبقه‌بندی خارج کرده و نشر نموده است. اما امریکا بعداً پذیرفت که این یک “اشتباه صادقانه” بوده است. در پی این حمله که منجر به کشته شدن 10 غیرنظامی شد، خانواده زمری احمدی متضرر شدند.

پیک‌آفتاب: روزنامه گاردین می‌نویسد که پنتاگون ویدیوی حمله بی‌سرنشین امریکا در کابل را که در آخرین ساعات خروج نیروهای امریکایی صورت گرفت را از حالت طبق‌بندی خارج کرد و به طور علنی همگانی نمود.

از سوی دیگر، نیویورک تایمز این ویدیو را از طریق شکایت قانون آزادی اطلاعات علیه فرماندهی مرکزی امریکا به دست آورد و سپس این تصاویر را در وب‌سایت خود منتشر کرد. این اولین انتشار عمومی ویدیوی حمله 29 اگست، است که پنتاگون در ابتدا از آن دفاع کرد اما بعداً آن را یک اشتباه غم‌انگیز خواند.

این ویدیوها شامل حدود 25 دقیقه ویدیو از دو بی‌سرنشین MQ-9 Reaper است که صحنه حمله را قبل، حین و پس از اصابت موشک به موتر غیرنظامی در حویلی یک خانه مسکونی را نشان می‌دهد. این ویدیو تصاویر نامشخص افراد و کودکانی را نشان می‌دهد که در منطقه حمله یا نزدیک آن حرکت می‌کنند.

تحقیقات پنتاگون در سال گذشته نشان داد که حمله در کابل یک “اشتباه صادقانه” بود و هیچ اقدام قانونی یا انضباطی را توصیه نکرد، اما این عمل با خشم گسترده کانگرس و گروه‌های حقوق بشر در داخل و خارج مواجه شد.

منتقدان گفتند که این گزارش به فرهنگ معافیت از مجازات کمک کرد و نتوانست به مشکلات سیستمی در اجرای جنگ بی‌سرنشین امریکا رسیدگی کند و تلفات غیرنظامیان را در آینده اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

قربانیان حمله 29 اگست، شامل زمری احمدی و 9 نفر از اعضای خانواده‌اش، از جمله هفت کودک، بودند. تحقیقات بازرس کل نیروی هوایی امریکا، نشان داد که اپراتورهای بی‌سرنشین یک تویوتا کرولای سفید رنگ در محل حادثه را با یک موتر مرتبط با یک گروه تروریستی اشتباه گرفته و هم‌چنین نتوانسته‌اند کودکی را که در فیلم‌های نظارتی قابل مشاهده است تشخیص دهند.

پنتاگون گفت که تحقیقات هیچ نقضی از قانون، از جمله قانون جنگی را نیافته است. در این گزارش آمده که اختلالات ارتباطی منجر به تلفات غیرنظامیان شده است.

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز با ارزیابی ۱۳۰۰ سند محرمانه وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون، حملات بی‌سرنشین‌های امریکا را اغلب “عجولانه” یا “نادقیق” نامیده بود. بر اساس این گزارش، شمار تلفات غیرنظامیان بسیار بیش‌تر از داد‌ه‌های رسمی پنتاگون است.

گواهی پنتاگون از “اشتباهات مهلک” در حملات هواپیماهای بی‌سرنشین امریکا

از سوی دیگر؛ جنرال سمیع سعید، بازرس کل نیروی هوایی امریکا در پنتاگون به خبرنگاران گفت: “این یک اشتباه صادقانه بود، اما این رفتار مجرمانه، رفتار تصادفی، سهل انگاری نیست”.

سه روز قبل از آن، در حمله یک بمب‌گذار انتحاری در میدان هوایی کابل، 13 سرباز امریکایی و بیش از 160 شهروند افغانستان را کشته شدند.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت دفاع امریکا گفته بود که در حمله پهپادی که منجر به کشته شدن ۱۰ عضو خانواده “زمری احمدی” به شمول ۷ کودک در کابل شده بود؛ قانون جنگ، نقض نشده است.

پنتاگون: در حمله پهپادی 29 اگست در کابل قانون جنگی نقض نشده است

پیشنهاد غرامت به خانواده قربانیان حمله هوایی ارتش امریکا در کابل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x