صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: 62 هزار شهروندان مستحق پناهندگی امریکا در افغانستان باقی مانده‌اند

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام وزارت خارجه امریکا نوشته است که  حداقل 62 هزار شهروندان افغانستان که مستحق پناهندگی در امریکا می‌باشند، هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام وزارت خارجه امریکا نوشته است که  حداقل 62 هزار شهروندان افغانستان که مستحق پناهندگی در امریکا می‌باشند، هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند.

پیک‌آفتاب: این مقام وزارت خارجه به وال‌استریت ژورنال گفته که 33 هزار شهروند افغانستان از جمله درخواست دهنده‌گان اساسی و خانواده‌های‌شان مراحل تفتیش را طی کرده و شرایط برای انتقال فوری را تکمیل نموده‌اند.

روزنامه می‌نویسد که این اولین بار است که یک مقام امریکایی در مورد تعداد افرادی که باید انتقال داده شوند ولی تا هنوز در افغانستان گیرمانده‌اند، این ارقام ارایه می‌کند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از این منبع  گفته است که 29 هزار متقاضی هنوز در مراحل ابتدایی بررسی قرار دارند. البته این ارقام اعضای خانواده‌های افرادی را که در این مرحله قرار دارند را در بر نمی‌گیرد.

به گفته وال‌استریت ژورنال اگر این 29 هزار نفر مراحل تفتیش را موفقانه سپری کنند، آنها نیز با اعضای نزدیک خانواده‌های‌شان مستحق انتقال به امریکا شناخته می‌شوند.

وال‌استریت ژورنال می‌گوید یک تعداد افغانستانی‌های که برای ویزه امریکا درخواست داده ولی تا حال در افغانستان مانده‌اند، اکنون با صد خوف به سر می‌برند و با خراب شدن اوضاع اقتصادی افغانستان می‌خواهند هرچه زودتر این کشور را ترک نمایند.

از جانب دیگر، گزارش می‌نویسد، “کیانوش” که در یک پروژه حساس امریکایی در وزارت داخله افغانستان کار می‌کرد و قرار بود در اولین پروازها بعد از سقوط کابل به دست طالبان، افغانستان را ترک کند اما در هرج‌ومرج در میدان هوایی کابل از پرواز ماند و اکنون در این شهر، پنهانی زندگی می‌کند. روزنامه می‌افزاید که کیانوش در یک صحبت تلفنی به وال‌استریت ژورنال گفته است که پس از تغییر نظام، کار ندارد و با آمدن زمستان مواد خوراکی نیست و فعلاً با آینده نامعلوم سر دچار است.

وال‌استریت ژورنال می‌نگارد که هزاران نفر مثل کیانوش در بی سرنوشتی وحشتناک به سر می‌برند و با صد ترس و لرز زندگی کرده و خواهان خروج هرچه عاجل از افغانستان هستند. درحالیکه آنها به دلیل کار با نهادهای امریکایی و یا پروژه‌های وابسته به امریکا معیارهای لازم را تکمیل نموده و شرایط تخلیه را تکمیل کرده‌اند. علاوه بر آن، این افراد پروسه اس آی وی (SIV) و پی2 (P2) و سایر موارد را موفقانه طی نموده‌اند ولی هنوز بی‌سرنوشت‌اند.

این گزارش می‌نویسد که امریکا و متحدین آن در جریان انتقال افراد در تابستان که با هرج‌ومرج فوق تصور همراه بود بیش از 100 هزار نفر را از افغانستان بیرون کردند که بیش از 70 هزار آنها اکنون در امریکا مقیم اند.

از جانب دیگر، وزارت خارجه امریکا در یک اعلامیه جداگانه گفته است از جمله اشخاصی که تابعیت امریکا را دارند و می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، کمتر از ده نفر آنها در افغانستان باقی مانده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ماه گذشته امریکا با قطر موافقت‌نامه‌ای را امضا کرد که به اساس آن کشور قطر از منافع امریکا در افغانستان نمایندگی می‌کند. طبق این سند، قطر هم‌چنان موافقه کرده که یک بخش سفارت خود در کابل را به منافع امریکا اختصاص می‌دهد از جمله نظارت و محافظت از موسسات دیپلماتیک امریکا و انجام فعالیت‌های قونسلی آن کشور در کابل.

قطر حافظ منافع امریکا در افغانستان

این در حالی مطرح می‌شود که که پس از سقوط کابل در 15 اگست، تعداد کثیری از شهروندان افغانستان که با پروژه‌های امریکایی در افغانستان کار کرده بودند، به دلیل اینکه زندگی‌شان در خطر است، خواهان خروج از این کشور می‌باشند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x