صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کرزی: طالبان بدون مشروعیت ملی؛ به رسمیت بین‌المللی نخواهند رسید

کرزی: طالبان بدون ایجاد اساسات داخلی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نخواهند شد.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین در گفتگو با صدای امریکا گفته که طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی باید مشروعیت داخلی را به دست آورند. آقای کرزی گفته که طالبان بدون ایجاد اساسات داخلی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نخواهند شد.

پیک‌آفتاب: آقای کرزی گفته که بدون ایجاد اساساتی که مشروعیت داخلی طالبان را تامین کند، حکومت امارت اسلامی به رسمیت شناخته نخواهد شد. رییس جمهوری پیشین در این مصاحبه افزوده که مشروعیت ملی می‌تواند از طریق انتخابات و یا هم برگزاری لویه جرگه ایجاد گردد.

او همچنین گفته که حکومت طالبان باید دارای یک قانون اساسی باشد، حتی اگر این قانون موقت باشد.

وزارت عدلیه طالبان پیش از این اعلام کرده که تا تدوین قانون اساسی جدید، قانون اساسی دوره ظاهرشاه رسمیت دارد، آقای کرزی اما می‌گوید که نیاز است این قانون از طریق یک فرمان نافذ شود و سپس زیر چتر پرچم سه رنگ – سیاه، سرخ، سبز- که قوانین مختلف افغانستان آنرا از طریق جرگه‌ها تایید کرده است، به حکومتداری ادامه دهند. این درحالی است که طالبان از پرچم سفید امارت اسلامی به عنوان پرچم خود تا کنون استفاده می‌کند.

آقای کرزی در بخش دیگر این گفتگو، به مداخلات اسلام‌آباد اشاره کرده و گفته که پاکستان نماینده افغانستان نیست و نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کند. او از مقامات پاکستانی خواسته که به جای استفاده از شیوه‌های مداخله‌جویانه؛ از قبیل تشویق افراطیت و تروریزم و استفاده از زور، از شیوه‌های متمدنانه و استوار بر اصول مدنی و روابط بین المللی، برای ایجاد رابطه با افغانستان تلاش کند.

آقای کرزی همچنین با اشاره به بازنشدن مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه، بر حق دسترسی دختران به تحصیل تاکید کرده و گفته که این “حق انسانی، دینی، ملی، بشری و بین المللی” دختران است. او اظهار امیدواری کرده که حکومت طالبان هر چه زودتر فرصت تحصیل را به دختران فراهم کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x