صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جاری شدن سیلاب‌ها در افغانستان، زندگی هزاران تن را تهدید می‌کند

جاری شدن سیلاب‌های شدید در افغانستان، زندگی هزاران تن را با تهدید روبه‌رو کرده و تعدادی هم خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

جاری شدن سیلاب‌های شدید در افغانستان، زندگی هزاران تن را با تهدید روبه‌رو کرده و تعدادی هم خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

پیک‌آفتاب: جاری شدن سیلاب‌ها در ولایات مختلف کشور، مردم را متضرر ساخته است. مقام‌های طالبان می‌گویند که نیروهای پیاده و هوایی آن‌ها در شرق کشور سرگرم نجات کسانی‌اند که در سیلاب گیر مانده‌اند.

ویدیوهای افراد گیر مانده در سیلاب‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که حالت ناگواری را نشان می‌دهد. در یک ویدیو دیده می‌شود که شماری از افراد به سوی چرخ‌بال طالبان می‌شتابند تا به جای مصئون منتقل شوند.

وزارت دفاع طالبان در توییتی نوشته است که صدها تن در ننگرهار و لغمان نجات داده شده‌اند.

ارقام احتمالی تلفات و زخمیان ناشی از جاری شدن سیلاب‌های دو روز گذشته در این دو ولایت هنوز ارائه نشده است، اما مردم محلی نگران‌اند و می‌گویند که شمار زیادی افراد را شاید سیل برده باشد.

در همین حال، گزارش شده است که روستاهای کنار دریا را آب گرفته است. در یکی از ویدیوهای منتشر شده، یک باشنده ولسوالی کامه ولایت ننگرهار می‌گوید که خیمه‌های کوچی‌ها زیر آب شده و ممکن تلفات به هم‌راه داشته باشد.

سیلاب‌ها، باشندگان ولسوالی مالستان ولایت غزنی را نیز متضرر ساخته است. باشندگان ولسوالی مالستان به خبرگزاری پیک‌آفتاب می‌گویند که در اثر سیلاب‌های شدید، باشندگان این ولسوالی شدیداً متضرر شده، طوری‌که مردم علف‌های حیوانات، کاه‌دان‌ها، زمین‌های زراعتی و بخشی مردم حتا خانه‌های خود را نیز از دست داده‌اند.

از سوی دیگر محمد نسیم حقانی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان در پیامی به رسانه‌ها گفت که سیلاب‌ها در ولایت‌های میدان‌وردک و پنجشیر هم سرازیر شده و خسارات مالی به مردم وارد کرده است.

او اما افزود که گزارش‌هایی را در مورد تلفات افراد هنوز دریافت نکرده‌اند. برخی منابع به رسانه‌ها گفته‌اند که روز گذشته دست‌کم هشت تن در نتیجه جاری شدن سیلاب در ولایت نورستان جان باخته‌اند.

سیلاب‌های شدید به مردم ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی نیز آسیب رسانده و خانه‌ها، زمین‌های زراعتی، رشقه و کاه‌های آن‌ها را با خود برده است. مردم این ولسوالی به خبرگزاری پیک‌آفتاب می‌گویند که در اثر جاری شدن سیلاب‌ها، راه‌های مواصلاتی، پل‌ها، پلچک‌ها و زمین‌های زراعتی کاملاً تخریب شده‌اند. آن‌ها از طالبان می‌خواهند که به آن‌ها نیز کمک کنند.

بر اساس ارقام ارائه شده از سوی مقامات طالبان، سیلاب‌ها طی یک ماه گذشته در ولایت‌های مختلف افغانستان جان حداقل 182 تن را گرفته و بیش از 250 تن دیگر را زخمی کرده است. طبق این آمار، اضافه از سه هزار خانه رهایشی نیز ویران شده و هزاران جریب زمین زراعتی زیر آب رفته است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر اوچا یا دفتر هم‌آهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان با نشر گزارشی گفته بود که در نتیجه جاری شدن سیلاب‌ها اخیر در کشور، ۴۱ تن کشته و بیش از ۱۷ تن زخمی شده‌اند. اوچا در ادامه تخمین کرده بود که ۷۹۰ خانه مسکونی نیز در جریان این سیلاب‌ها تخریب شده است.

اوچا: در جریان یک هفته اخیر، 58 تن در نتیجه جاری شدن سیلاب‌ها کشته و زخمی شده‌اند

کشته شدن 26 تن در نتیجه جاری شدن سیلاب‌های شدید در زابل

وقوع سیلاب‌ها در نورستان جان سه تن را گرفت

سیلاب‌های اخیر در 10 ولایت 23 کشته بر جای گذاشته است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x