صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: تنش‌ها میان امریکا و چین باید از طریق راه‌های مناسب حل شود

وزارت خارجه طالبان ضمن «تحریک‌آمیز» خواندن سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان، بر سیاست اصولی «چین واحد» تاکید کرده و گفته است که تنش‌ها میان امریکا و چین باید از طریق راه‌های مناسب حل‌وفصل شود.

وزارت خارجه طالبان ضمن «تحریک‌آمیز» خواندن سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان، بر سیاست اصولی «چین واحد» تاکید کرده و گفته است که تنش‌ها میان امریکا و چین باید از طریق راه‌های مناسب حل‌وفصل شود.

پیک‌آفتاب: عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان شب گذشته 12 اسد، با نشر توییتی گفته است که روابط بین جمهوری خلق چین و ایالات متحده امریکا بر امنیت، ثبات و رفاه منطقه تاثیر دارد.

وی در ادامه گفته است: “ما از همه کشورها می‌خواهیم از تصمیماتی که نقض حاکمیت ملی کشورها تلقی می‌شود و زمینه اقدامات تحریک‌آمیز را فراهم می‌کند، خودداری کنند.”

سخنگوی وزارت خارجه طالبان بر سیاست اصولی چین واحد تاکید کرده و می‌گوید: “امارت اسلامی بر سیاست اصولی چین واحد تاکید می‌کند و می‌خواهد که تنش‌های امریکا و چین از طریق راه‌های مناسب حل‌وفصل شود تا آن‌ها بتوانند به طور مشترک برای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی کار کنند.”

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، یکی از بلندپایه ترین مقامات امریکایی که طی 25 سال اخیر به تایوان سفر می‌کند. پلوسی در این سفر با رئیس جمهور و نمایندگان پارلمان تایوان دیدار و گفتگو کرده است.

این سفر در حالی انجام شد که پیش‌تر مقامات چینی، هشدارهای تندی درباره عواقب این سفر به امریکایی‌ها داده بودند. هم‌زمان با حضور پلوسی در تایوان، چندین فروند جنگنده چینی در تنگه تایوان به پرواز در آمده بودند. بیجینگ ضمن «اشتباه» خواندن سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان، گفته است که واشنگتن تاوان این «اشتباه» را خواهد پرداخت.

چین همواره از تایوان به عنوان بخشی از خاک خود یاد کرده و می‌گوید که در صورت لزوم با استفاده از «زور» باید به چین ملحق شود.

بیجینگ، بازدید مقامات کشورهای خارجی از تایوان را نشانه به رسمیت شناختن دولت حاکم در این جزیره و نقض حاکمیت خود می‌داند.

این در حالی مطرح می‌شود که روز نهم اسد، ماری گابریل اینایشن فلایش، رئیس اداره تحریم‌های اقتصادی وزارت اقتصاد سوئیس در صحبت با یک روزنامه کشورش گفته بود در صورتی که چین به تایوان حمله کند، سوئیس که کشوری بی‌طرف است نیز از اقدامات تنبیهی اتحادیه اروپا، علیه چین پیروی می‌کند.

سوئیس: در صورت حمله چین به تایوان، همگام با اتحادیه اروپا، بیجینگ را تحریم می‌کنیم

این در حالی است که روز چهارم اسد، در حالی‌که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا از سفر احتمالی خود به تایوان خبر داده، رسانه‌ها از تمهیدات مشترک امریکا و تایوان برای محافظت از این مقام ارشد امریکایی و تامین امنیت تایوان از ترس چین، خبر داده بودند.

امریکا و تایوان مشترکاً برای تامین امنیت سفر نانسی پلوسی کار می‌کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x