صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روسیه: محاکمه متهمان اوکراینی در یک «دادگاه بین‌المللی» با حضور ایران، سوریه و بولیوی تشکیل شود

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه که یک نهاد مرتبط با دادستانی این کشور است، پیشنهاد کرده که «دادگاه بین‌المللی» با حضور کشورهای ایران، سوریه و بولیوی برای محاکمه شماری از اعضای نیروهای مسلح اوکراین تشکیل شود.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه که یک نهاد مرتبط با دادستانی این کشور است، پیشنهاد کرده که «دادگاه بین‌المللی» با حضور کشورهای ایران، سوریه و بولیوی برای محاکمه شماری از اعضای نیروهای مسلح اوکراین تشکیل شود.

پیک‌آفتاب: باستریکین به یک وب‌سایت خبری وابسته به دولت روسیه گفته است که مسکو 92 عضو نیروهای مسلح اوکراین را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرده است.

او گفته است که روسیه بیش از 1300 تحقیقات جنایی را درباره نظامیان اوکراینی آغاز کرده است. این مقام ارشد روسی غرب را به «حمایت آشکار» از «ناسیونالیزم اوکراینی» متهم کرده و محاکمه احتمالی با حمایت سازمان ملل را «بسیار مشکوک» خوانده است.

از سوی دیگر، دادگاه لاهه که اوکراین را «صحنه جرم» توصیف کرده، تحقیقات مقدماتی درباره وقوع جنایت جنگی توسط روسیه در اوکراین را شروع کرده است.

در همین حال، رئیس کمیته تحقیقات روسیه در عوض پیشنهاد کرده است که یک دادگاه بین‌المللی با حضور کشورهایی که «موضع مستقلی در مورد مسئله اوکراین» دارند، به ویژه سوریه، ایران و بولیوی، تشکیل شود.

مقام‌های ایرانی تاکنون به این پیشنهاد اظهار نظر نکرده‌اند، اما علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران اخیراً در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که به تهران سفر کرده بود، گفته بود که “در قضیه اوکراین چنان‌چه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد”.

خامنه‌ای گفته بود: “غربی‌ها با روسیه قوی و مستقل به کلی مخالف هستند”. خامنه‌ای به گرمی از حضور ولادیمیر پوتین در ایران استقبال کرد و اقدام او در برابر اوکراین را ستود.

از سوی دیگر، مقام‌های روسیه و اوکراین یک‌دیگر را متهم به جنایت جنگی می‌کنند اما نهادهای بین‌المللی، ادعای روسیه را به دلیل تجاوز به خاک اوکراین و عمل‌کرد نظامیان آن در این جنگ، نامعتبر می‌دانند.

رئیس کمیته تحقیقات روسیه گفته است که 96 تن از جمله 51 فرمانده نیروهای مسلح اوکراین از سوی روسیه تحت تعقیب هستند. او گفته است اوکراینی‌های تحت تعقیب، در «جنایت علیه صلح و امنیت بشری» دست داشته‌اند.

اوکراین هم اعلام کرد که در حال بررسی بیش از 21 هزار مورد «جنایت جنگی» و «جنایت تجاوز نظامی» است که گفته می‌شود توسط نیروهای نظامی روسی از آغاز تهاجم به اوکراین انجام شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x