صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل: وضعیت زنان در افغانستان به شدت رو به وخامت است

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید که از شروع ماموریت وی تاکنون، وضعیت زنان در افغانستان به سرعت رو به وخامت است.

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید که از شروع ماموریت وی تاکنون، وضعیت زنان در افغانستان به سرعت رو به وخامت است.

پیک‌آفتاب: ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، امروز شنبه 11 سرطان، با انتشار بیانیه‌ای در صحفه توییتر خود، نگاشته است: “از زمانی‌که من ماموریت خود را بر عهده گرفتم و از افغانستان بازدید کردم؛ اطلاعات دریافتی، یافته‌های تاریک را تایید می‌کند و به وضعیت به سرعت رو به وخامت در افغانستان اشاره دارد.”

وی در ادامه می‌افزاید، اطلاعات به دست آمده از مناطقی که طالبان در زمان سرنگونی حکومت جمهوری در آن‌جاها کنترل داشتند، نشان می‌دهد که تضعیف حقوق زنان در ایدئولوژی آن‌ها نقش اساسی دارد: “این تخلفات شامل ازدواج اجباری، زودهنگام و کودکان، محدودیت در پوشش و جابه‌جایی زنان، محرومیت از تحصیل و زندگی عمومی و موانع اشتغال می‌گردد. این نقض حقوق دقیقاً با مواردی که توسط رویه‌های خاص تحت حاکمیت طالبان در دهه 1990 گزارش شده بود، مطابقت دارد.”

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید، جای تعجب نیست که علی‌رغم تضمین‌های عمومی طالبان مبنی بر رعایت حقوق زنان و دختران، آن‌ها گام به گام تبعیض علیه زنان و دختران را به دوره قبلی خود بازگردانند که به زن‌ستیزی در سطح جهان بی‌نظیر است.

وی در این بیانیه از طالبان خواسته است:

  • با زنان افغانستان به صورت معنادار وارد گفتگو شده، به آنان گوش دهند و به نیازهای‌شان پاسخ ارائه کنند؛ از مشارکت زنان در روند زندگی مدنی، سیاسی، اقتصادی و حضور آنان در مناصب دولتی اطمینان دهند.
  • به حق همه زنان و دختران برای تحصیل در همه سطوح احترام بگذارند، مکتب‌ها را به روی همه کودکان باز کنند و آموزش با کیفیت بدون اختلال را با منابع کافی برای آموزگاران فراهم کنند.
  • اطمینان دهند که زنان می‌توانند نقش فعالی در نیروی کار ایفا کنند، محدودیت‌های سفر که زندگی روزمره زنان را مختل می‌کند را حذف و دسترسی به مراقبت‌های صحی را تضمین کنند.
  • به حق اعتراض مسالمت‌آمیز زنان و دختران احترام گذاشته و از هر گونه خشونت خودداری کنند.
  • به تمام تعهدات حقوق بشری بین‌المللی که بر عهده افغانستان از جمله مشارکت با مکانیزم‌های حقوق بشر پای‌بند بمانند.

وی در این بیانیه هم‌چنان از سازمان ملل خواسته است تا از تلاش‌های هم‌آهنگ که خواستار مشارکت زنان در تمام سطوح و فرایندهای تصمیم‌گیری از جمله ارسال کمک‌های بشردوستانه باشد به طوری که این کمک‌های فراگیر باشد و به طور متناسب به همه زنان و دختران برسد، اطمینان حاصل کنند.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل هم‌چنان خواسته است که کشورهای حامی حقوق بشر حمایت خود از زنان و دختران افغانستانی را افزایش داده و قوی‌ترین اقدامات ممکن را برای تضمین حمایت از حقوق آنها با تشدید فشار بر طالبان افزایش دهند.

وی در ادامه خواستار حمایت از سازمان‌های مدنی زنان افغانستانی در داخل و خارج از افغانستان گردیده و گفته است که برای آنان تسهیلات فراهم گردد.

وی می‌گوید که وضعیت حقوق بشر برای زنان و دختران افغانستان ویران‌گر است و سزاوار توجه حداکثری و اقدامات قاطع است.

ریچارد بنت در ادامه توضیح داده است: “از 15 تا 26 می، برای ارزیابی وضعیت حقوق بشر به افغانستان سفر کردم. من از شمال و جنوب و هم‌چنین پایتخت دیدن کردم و با طیف وسیع طرف‌‌های دخیل از جمله چندین گروه زنان شجاع ملاقات کردم.”

وی می‌گوید که در جریان سفرش به کابل، رهبران طالبان به وی گفته است تا جایی که حقوق زنان در مخالفت با ارزش‌های اسلامی نباشد، رعایت می‌کنند: “آن‌ها به من گفتند که به معاهدات بین‌المللی حقوق بشر که توسط افغانستان تصویب شده است، احترام می‌گذارند، اما تا حدی که با قوانین شریعت در تضاد نباشد. مکانیزم‌های حقوق بشر بارها اعلام کرده‌اند که دین یا اعتقاد هرگز نمی‌تواند تبعیض و خشونت را توجیه کند.”

وی با اشاره به اعمال خشونت‌های اخیر از سوی طالبان بر زنان و دختران معترض در کابل می‌گوید: “به نظر می‌رسد که هدف طالبان تنها تحمیل تفکیک جنسیتی مطلق نیست، بلکه هدف آن‌ها پنهان کردن زنان از طریق طرد تقریباً کامل آن‌ها از جامعه است.”

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل می‌افزاید: “این اقدامات با تعهدات افغانستان براساس معاهدات متعدد حقوق بشری که عضو آن است، در تضاد است. آن‌ها زندگی زنان را به شدت تقلیل می‌دهند، عمداً به زنان و دختران حمله می‌کنند.”

نقض استقلال، آزادی و کرامت و ایجاد فرهنگ معافیت از مجازات برای خشونت خانگی، ازدواج کودکان و فروش و قاچاق دختران، از جمله مهم‌ترین پی‌آمدهای اتخاذ چنین سیاست‌ نسبت به زنان خواهد بود.

وی به نقل از دو زن جوان در کابل نوشته است: “جامعه جهانی نمی‌تواند در سیاه‌ترین لحظه تاریخ ما را ترک کند، اگر این کار را بکنید، به زودی زنان افغانستان به طور کامل از جامعه محو خواهند شد و رویاهای ما شکسته خواهد شد. ما 50 درصد جمعیت هستیم و می‌خواهیم مستقیماً با طالبان صحبت کنیم.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x