صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افشاگری‌های تازه جنگ اوکراین؛ حضور چهار هزار جنگجوی امریکایی در خط مقدم جنگ

واشنگتن پست می‌گوید که جنگجویان خارجی از امریکا و سایر کشورها، از تفاوت‌های فاحشی در جنگ اوکراین پرده برداشته و گفتند که با تجهیزات ناکافی و سلاح‌هایی کم‌تر از حریف وارد میدان جنگ می‌شدند و بسیاری کارشان را رها کرده و باز می‌گشتند.

واشنگتن پست می‌گوید که جنگجویان خارجی از امریکا و سایر کشورها، از تفاوت‌های فاحشی در جنگ اوکراین پرده برداشته و گفتند که با تجهیزات ناکافی و سلاح‌هایی کم‌تر از حریف وارد میدان جنگ می‌شدند و بسیاری کارشان را رها کرده و باز می‌گشتند.

پیک‌آفتاب: واشنگتن پست با نشر گزارشی، حضور نیروهای داوطلب خارجی در جنگ اوکراین را بررسی کرده و نوشته است که حدود 4000 نیروی خارجی در جنگ اوکراین که اکثریت آن‌ها امریکایی هستند، حضور دارند. این نیروها پس از حملات روسیه علیه اوکراین به شکل داوطلب وارد این کشور شده و در برابر نیروهای روسیه می‌جنگند.

داکوتا یک کهنه‌سرباز از تفنگ‌داران نیروی دریایی امریکا که برای جنگ در اوکراین داوطلب شده بود، به واشنگتن پست گفته است که فشار حملات توپ‌خانه‌ای روس‌ها به حدی شدت می‌گرفت که جمله “این عادی‌ است” به یک شوخی در میان کندک او تبدیل شده بود”.

واشنگتن پست از قول داکوتا می‌نویسد که این موضوع اصلاً عادی نبود. این یک نوع ترسی بود که ما حین پنهان شدن و گوش دادن به صدای هلیکوپترهای تهاجمی روسیه که داشتند موضع و تانک‌های ما را زیر آتش می‌گرفتند، حس می‌کردیم. داکوتا اما گفته است: “آن لحظه‌ها حقیقتاً مغشوش‌ترین و بی‌قرارترین لحظه‌ای بود که داشتم”.

این کهنه سرباز امریکایی که بعد از 7 هفته جنگ در اوکراین، به خانه‌اش در اوهایو بازگشته، جز “لژیون داوطلبان غربی” است که علیه روسیه سلاح به دست گرفت. واشنگتن پست می‌گوید که داکوتا هم مانند سایرین نخواست که هویت کاملش فاش شود چون نگران امنیت جان خود و نزدیکانش بود.

واشنگتن پست در بخشی از این گزارش می‌گوید که جنگجویان خارجی به شمول امریکا و سایر کشورها از تفاوت‌های فاحش میان نیروهای روسی و خودشان پرده برداشته و گفتند که نیروهای روسی از تجهیزات کافی و سلاح‌های قوی برخوردارند در حالی‌که ما تجهزات لازم را نداشتیم و نمی‌دانستیم که آیا دوباره زنده به اوکراین بازمی‌گردیم یا خیر. برخی قصد انجام این کار را دارند. دیگران اما کشته شدن دوستانشان را دیدند و به این نتیجه رسیدند که دیگر بس است.

واشنگتن پست به مسئله دیگری نیز اشاره کرده می‌گوید که لحظه سرنوشت‌ساز به اواخر ماه اپریل باز می‌گردد که جوانی 22 ساله به نام “ویلی جوزف کنسل” که او هم کهنه‌سرباز دیگری از میان تفنگ‌داران امریکایی بود، در نبردی در منطقه میکولائیف واقع در شمال‌غربی اوکراین کشته شد. آن منطقه شاهد خشونت‌ها و درگیری‌های جدی بود و فرماندهان روس به دنبال توسعه دست‌آوردهای ارضی بودند. نحو کشته شدن ویلی جوزف مشخص نیست و جسد او هم پیدا نشد. تلاش برای گفتگو با خانواده او هم به جایی نرسید.

واشنگتن پست می‌افزاید که هیچ نیروی نظامی شناخته‌ شده‌ای از ارتش امریکا در اوکراین وجود ندارد و دولت بایدن تلاش کرده است تا شهروندان امریکایی را از پیوستن مستقل به جنگ منصرف کند، گرچه انجام این کار خلاف قانون نیست.

از سوی دیگر، مقامات امریکایی گفته‌اند که میدان نبرد پیچیده و خطرناک است و امریکایی‌هایی که مایل به کمک به اوکراین هستند باید از راه‌های دیگری این کار را انجام دهند. روزنامه می‌نویسد در حالی‌که تعداد دقیق داوطلبان امریکایی در جنگ اوکراین مشخص نیست، اما تخمین زده می‌شود که 4000 تن پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه فبروری ابراز تمایل کردند. بسیاری پس از آن‌که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شخصاً از داوطلبان خارجی درخواست کرد که به آن‌جا سفر کنند و بجنگند، وارد میدان جنگ شدند.

گزارش تصریح می‌کند که کهنه‌سربازان نظامی که دل‌خوش به آموزش‌های رزمی خود و اشتیاق به استفاده از مهارت‌های‌شان در جنگی بودند که از نگاه برخی مبارزه “خیر علیه شر” قلم‌داد می‌شدند، وارد این نبرد نفس‌گیر شدند.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که این درگیری هم‌چنین نظر داوطلبان نظامی غربی که قبلاً در مناطق جنگی مستقر نشده بودند یا صرفاً تجربه‌های در عرصه شورش‌های نامتقارن و نه این نوع جنگ داشتند، را جلب نمود.

از سوی دیگر، گزارش به نقل از “دین میلر” یکی از نظامیان سابق امریکایی که خودش به پولند رفت تا “نقشی آرام‌تر اما مهم‌تر” برای جنگ اوکراین ایفا کند، می‌گوید که او به کهنه‌سربازان رفتن به اوکراین را توصیه نمی‌کند.

گزارش می‌افزاید که در میان تفنگ‌داران امریکایی “داکوتا” چهار سال با موشک‌های ضد تانک کار کرده، گرچه جنگی را از نزدیک ندیده اما به عنوان پیمان‌کار در افغانستان مستقر شده بود. او اما گفته است که هزاران سلاح ضد تانک جاولین راهی اوکراین و به دست ارتش آن رسید.

داکوتا تصریح کرده است: “اوایل ماه مارچ بود. تسلیحات ضد تانک و موشک‌های جاولین رسیده بود اما از آتش‌بار برای واحد شلیک خبری نبود. بدون منبع شلیک، این تجهیزات غیر قابل استفاده می‌شد. با به پایان رسیدن دومین شب حضورم، هشت تن از 20 نیروی داوطلب در کندک من پست‌های‌شان را رها کردند، یکی تظاهر به جراحت می‌کرد و دیگری سلاحش را می‌شکست. حدود یک هفته بعد، احساس تهوع داشتم و مشخص شد که به علت نزدیکی به محل شلیک، دچار آسیب مغزی شدم. اواخر ماه اپریل راهی خانه‌ام شدم و از آن زمان تحت درمانم”.

واشنگتن پست در بخش دیگری این گزاش می‌گوید: “دیگر جنگجویان خارجی هم از ناامیدی‌های متفاوتی صحبت کردند. پاسکال که سابقاً جز ارتش آلمان بود، می‌گوید که مشکلات در استقرار اول آن‌ها ظهور کرد. تیم آن‌ها نگران بود که نیروهای روسیه ردشان را زده باشد، اما آن‌ها آتش‌بارهای اضافه نداشتند و مجبور بودند به تلفن‌های غیرامن و واتساپ برای ارتباط متکی باشند. اندکی بعد برنامه‌های آن‌ها تغییر کرد، واحد توپ‌خانه‌ای روسیه آن‌ها را هدف گرفت. این آخرین ماموریت پاسکال شد. او بعد به پولند رفت تا اندکی به آرامش دست یابد”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رئیس بانک مرکزی اروپا گفت بود که عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ضعف اقتصادی اتحادیه اروپا را برملا کرده است.

روسیه ضعف اقتصادی اتحادیه اروپا را برملا کرد

جنگ اوکراین هر روز برای امریکا خطرناک‌تر می‌شود

مارک میلی: امریکا دیگر یک قدرت بی‌رقیب نیست

استفاده امریکا از صنعت جنگ برای رونق اقتصادی

لاوروف: کشورهای اروپایی تحریک کننده نئونازیزم در اوکراین هستند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x