صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

لاوروف: کشورهای اروپایی تحریک کننده نئونازیزم در اوکراین هستند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت است که فرانسه نقش‌ فعال را در تحریک نئونازیزم در اوکراین بازی می‌نماید.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت است که فرانسه نقش‌ فعال را در تحریک نئونازیزم در اوکراین بازی می‌نماید.

پیک‌آفتاب: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فرانسوی TF1 گفته است که متاسفانه کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه، یکی از نقش‌های مهم را در تحریک نئونازیزم در اوکراین بازی می‌کنند.

لاوروف در این خصوص افزوده است: “متاسفانه از نظر تحریک ناسیونالیزم اوکراینی و نئونازیزم، کشورهای اروپایی و فرانسه یکی از نقش‌های ابتکاری را ایفا می‌کند. ما از دیدن این موضوع ناراحت هستیم و این مسئله به کاهش تنش کمک نمی‌کند.”

لاوروف تصریح کرده است: پاریس فعالانه در موضوع تدارکات به اوکراین، از جمله تسلیحات تهاجمی دخیل است. این کشور “خواستار جنگ تا پیروزی” و “شکست روسیه” است.

وزیر خارجه روسیه افزوده است: “این تنها به این معنی است که تمام خواسته‌های چندین ساله ما از غرب با دعوت به گفتگو در شرایط برابر نه تنها شنیده نشد، بلکه عمداً نادیده گرفته شده است. بدان معنی که غرب هرگز خواهان هم‌کاری مشترک‌المنافع و برابر با فدراسیون روسیه نبوده و نیست و این چالش‌های جدیدی را خلق می‌کند که ممکن تبعاتی را نیز برای کشورها داشته باشد.”

از سوی دیگر، ناتو در توییتی نگاشته است: “تمرین BALTOPS22 در ماه جون شروع می‌شود و در این تمرین 45 کشتی، 75 هواپیما، 7000 پرسونل به شمول 16 شریک ناتو به میزبانی سویدن اشتراک خواهند داشت. این تمرین با محوریت دریایی، توانایی‌هایی را برای حفظ آزادی ناوبری و امنیت در منطقه دریای بالتیک تقویت می‌کند.”

از سوی دیگر؛ میرچیا جیوانا، معاون دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفته است که مسکو با حمله بر اوکراین و متوقف کردن گفتگو با این پیمان نظامی، قانون تاسیس ناتو و روسیه را “از هر گونه محتوا باطل” کرده است.

بر اساس “قانون تاسیس روابط متقابل، هم‌کاری و امنیت ناتو و فدراسیون روسیه” که در سال 1997 امضا شد،‌ دو طرف توافق کردند تا “از هرگونه تهدید باالقوه و ساخت قوای متعارف در مناطق مورد توافق اروپا، شامل اروپای مرکزی و شرقی جلوگیری نمایند.”

جیوانا خطاب به مقام‌های روسیه گفت: “آنان تصمیم گرفتند و تعهداتی را کردند که به همسایگان تجاوز نکنند، که انجام می‌دهند و مشوره‌های منظمی با ناتو داشته باشند، که این کار را انجام نمی‌دهند”. جیوانا در این خصوص تصریح نمود:‌ “بنابراین،‌ فکر می‌کنم که قانون تاسیس روابط متقابل، هم‌کاری و امنیت ناتو و فدراسیون روسیه به دلیلی عمل‌کرد روسیه، اساساً کارساز نیست.”

از سوی دیگر؛ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مسکو را به نسل‌کشی در شرق اوکراین متهم کرد. زلنسکی افزود که این اقدامات به شمول اخراج مردم کشورش و قتل‌عام غیرنظامیان یک پالیسی آشکار نسل‌کشی است که به گفته او از سوی روسیه دنبال می‌شود. زلنسکی از غرب خواست که بازی با روسیه را توقف دهد و برای پایان جنگ کمک کنند.

این در حالی مطرح می‌شود که با گذشت سه ماه و اندی از حمله روسیه به اوکراین، جنگ هم‌چنان در این کشور ادامه دارد و چشم‌انداز روشنی برای پایان آن وجود ندارد. در همین حال، وزیر خارجه اوکراین گفته بود که روی ناتو حساب نمی‌شود.

اوکراین: روی ناتو حساب نمی‌شود

کیسینجر: برای دست‌یابی به توافق صلح، اوکراین باید به روسیه امتیاز ارضی بدهد

مسکو: اسرای اوکراینی اقرار کردند که با دریافت دستور، غیرنظامیان را می‌کُشتند

کشف اسناد ویژه؛ اوکراین قصد داشت به روسیه حمله کند

لاوروف: ما باید واردات کالا از غرب را متوقف کنیم

لاوروف: اگر غرب پیشنهاد از سرگیری روابط را ارایه کند، به گونه جدی بررسی می‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x