صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

موج جدید درگیری‌ها در سودان؛ 266 تن کشته و زخمی شدند

یک گروه امدادرسان سودان روز یکشنبه 24 اپریل گفت که در اثر درگیری‌ها میان عرب‌ها و غیر عرب‌ها در منطقه جنگ زده "دارفور"، 168 نفر کشته شده اند.

یک گروه امدادرسان سودان روز یکشنبه 24 اپریل گفت که در اثر درگیری‌ها میان عرب‌ها و غیر عرب‌ها در منطقه جنگ زده “دارفور”، 168 نفر کشته شده اند.

پیک‌آفتاب: اسوشیتید پرس از قول آدم ریگال، سخنگوی هماهنگی عمومی برای پناهندگان و آواره‌گان در دارفور، گزارش داده است که جنگ در منطقه “کرینیک” واقع در ولایت دارفور غربی، 98 زخمی نیز برجا گذاشته است.

به گفته ریگال، درگیری نخست روز پنجشنبه پس از آن آغاز شد که یک مهاجم ناشناس دو نفر را در منطقه کرینیک واقع در 30 کیلومتری “الجنینه”، پایتخت دارفور غربی کشت.

او گفته است پس از کشته‌شدن دو نفر،‌ ملیشه‌های موسوم به “الجنجوید” که با سلاح ثقیل مجهز بودند، اوایل صبح یکشنبه 24 اپریل بر این منطقه هجوم بردند و در پهلوی “چور و چپاول” خانه‌ها، منازل را به آتش کشیدند.

اسوشیتید پرس از قول صالح صالح،‌ یک داکتر، گزارش داده است که درگیری‌ها به تدریج به منطقه الجنینه رسید، محلی که ملیشه‌ها و گروه‌های مسلح بر زخمیانی حمله کردند که در شفاخانه اصلی این شهر زیر تداوی قرار داشتند.

مقا‌م‌های سودانی پس از حمله روز پنجشنبه قوای بیشتر را در مناطق جنگ اعزام کرده اند. منطقه دارفور سودان در ماه‌های اخیر شاهد درگیری‌های گروه‌های متخاصم قومی بوده است. سودان پس از کودتای نظامی سال گذشته که حکومت غیرنظامی آن کشور را از قدرت برکنار کرد، شاهد بحران‌های گسترده‌تر بوده است.

جنرال عبدالفتاح البرهان، نظامی ارشد سودان، در اواخر اکتوبر 2021،‌ عبدالله حمدوک، نخست وزیر غیرنظامی آن کشور را، از قدرت برکنار کرد و پس از اعلام حالت اضطراری، از پایان یک شورای مشترک غیرنظامی و نظامی که در جریان دو سال گذشته، سودان را اداره می‌کرد، خبر داد.

این جنرال نظامی، برکناری حکومت به رهبری حمدوک را یک “ضرورت” برای جلوگیری از جنگ داخلی آن کشور عنوان کرد.

آقای البرهان به 26 اکتوبر،‌ یعنی یک روز پس از برکناری حکومت غیرنظامی در کشورش، در سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت که سودان به خاطر اختلافات سیاسی در بن‌بست قرار داشت و تجربه دو سال شورای حاکمیت سودان به رهبری نخست وزیر حمدوک ثابت کرده که مشارکت نیروهای سیاسی در دوره انتقالی ناقص است و به تضاد‌ها دامن می‌زند.

شورای حاکمیت سودان در ماه اگست 2019 پس از تظاهرات گسترده بر ضد عمر البشیر، رئیس جمهور پیشین سودان و کنارگیری وی از قدرت، ایجاد شد که اعضای آنرا نظامیان و غیرنظامیان تشکیل می‌داد. البرهان تعهد کرده است که پس از برگزاری انتخابات،‌ قدرت را در جولای 2023 به غیرنظامیان انتقال خواهد داد.

این در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش یک کودتا مردم و نمایندگان دولت سودان را غافلگیر کرد. در اثر این کودتا، خانه عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر این کشور محاصره شد. تماس تلفنی و اینترنت در سراسر این کشور قطع گردید.

کودتای نظامی در سودان؛ بازداشت نخست‌وزیر و برخی اعضای کابینه

ادامه کودتا در سودان؛ کودتاگران به سودانی‌های معترض شلیک کردند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x