صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ادامه کودتا در سودان؛ کودتاگران به سودانی‌های معترض شلیک کردند

رهبران معترضان سودانی: برای حفاظت از قیام سال ۲۰۱۹ که به سرنگونی عمرالبشیر انجامید، در جاده‌ها خواهند ماند.

معترضان طرفدار دموکراسی در سودان امروز سه‌شنبه ۲۶ اکتبر، یک روز پس از کودتای نظامیان در این کشور، برخی جاده‌های خارطوم، پایتخت سودان را با سنگرهای موقت و آتش زدن تایرهای موتر مسدود کردند.

پیک‌آفتاب: نظامیان طرفدار کودتا با اعلام وضعیت فوق‌العاده در سودان، از معترضان خواسته‌اند جاده‌ها را ترک کنند اما رهبران معترضان گفته‌اند که برای حفاظت از قیام سال ۲۰۱۹ که به سرنگونی عمرالبشیر انجامید، در جاده‌ها خواهند ماند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در جریان سرکوب اعتراضات و ناآرامی‌ها در سودان تا کنون ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

به گفته کمیته صحی سودان، در تیراندازی روز گذشته نیروهای امنیتی و نظامی به معترضان در خارطوم، حداقل 4 نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر زخمی شده‌اند. با این حال برخی گزارش‌ها از کشته شدن ۷ معترض تا کنون حکایت دارند.

به گفته برخی فعالان سیاسی و مدنی در سودان، نیروهای امنیتی و نظامی این کشور در شب گذشته با جستجوی خانه به خانه به دنبال بازداشت رهبران معترضان بوده‌اند.

این در حالی است که عبدالله حمدوک، نخست وزیر و دیگر مقامات ارشد دولت انتقالی سودان که روز دوشنبه ۲۵ اکتبر، توسط نظامیان بازداشت شده‌اند و در یک کمپ نظامی در خارج از خارطوم نگهداری می‌شوند.

ارتش سودان روز دوشنبه پس از گذشت دو سال از قیام مردمی در این کشور که باعث سرنگونی عمر البشیر، حاکم مستبد سودان شد، قدرت را به دست گرفت. از همین رو سودانی های معترض در پاسخ به کودتای ارتش به جاده‌های خارطوم و دیگر شهرهای این کشور روانه شدند.

جنرال عبدالفتاح برهان، بالاترین مقام نظامی سودان، دولت حمدوک و شورای حکومتی این کشور را که بلافاصله پس از برکناری البشیر برای اداره کشور ایجاد شده بود، منحل کرد.

او که اکنون ریاست شورای نظامی سودان را بر عهده دارد، گفت که تا زمان انتخابات در جولای ۲۰۲۳ بر این کشور حکومت خواهد کرد.

اما کودتای نظامیان در سودان در حالی انجام شده است که کمتر از یک ماه دیگر باید جنرال برهان رهبری شورای حکومتی را به یک غیرنظامی می‌سپرد، اقدامی که تسلط ارتش بر قدرت را کاهش می‌داد.

سخنان جنرال برهان در حالی مطرح می‌شود که فعالان سیاسی در سودان در خصوص تمایل نظامیان برای رها کردن قدرت در ۱۹ ماه دیگر به دیده تردید می نگرند.

کودتای نظامیان در سودان پس از هفته‌ها تنش میان ارتش و بخش غیرنظامی دولت این کشور انجام شده است.

برخی از انجمن‌ها و گروه‌های سودانی که در قیام مردم علیه حکومت عمر البشیر نیز فعال بودند، خواستار اعتصاب سراسری در این کشور و شرکت مردم در نافرمانی مدنی شده‌اند. آنها همچنین خواستار برگزاری راهپیمایی گسترده در روز شنبه برای اعمال فشار برای بازگشت به حاکمیت غیرنظامیان شده‌اند.

واکنش‌های بین‌المللی به کودتا در سودان

سازمان ملل متحد و اکثر کشورهای جهان با محکوم کردن کودتا در سودان، آزادی عبدالله حمدوک و دیگر مقام های ارشد این کشور را خواستار شده‌اند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا هم از تعلیق ۷۰۰ میلیون دالر کمک اضطراری به سودان خبر داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا هم خواستار توقف فوری خشونت‌ها علیه معترضان در سودان و بازگشایی دوباره اینترنت در این کشور شد. او گفت که امریکا در حال هماهنگی با شرکای خود است تا یک رویکرد دیپلوماتیک مشترک اتخاذ کنند تا از بی‌ثباتی بیشتر در سودان و منطقه جلوگیری کنند.

سازمان ملل متحد در نخستین واکنش به این اقدام که دومین کودتا در سودان طی یک ماه گذشته محسوب می‌شود خواستار آزادی نخست وزیرِ دولت انتقالی شد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار پیامی ضمن محکوم کردن کودتای روز دوشنبه در سودان که بر خلاف نمونه شکست خورده آن در ماه سپتامبر به برکناری دولت انتقالی منجر شد خواستار آزادی عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور شد.

گوترش در پیام توییتری خود گفته است: «باید زمینه احترام کامل به منشور قانون اساسی برای حمایت و تضمین گذار سیاسی حاصل از یک مبارزه سخت در سودان فراهم شود.»

اتحادیه اروپا نیز در واکنشی ضمن ابراز نگرانی از کودتای روز دوشنبه در سودان اعلام کرد که تحولات این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این موضع یادآور شد: «اتحادیه اروپا از ذی‌نفعان و شرکای منطقه‌ای می خواهد تا با مشارکت بیشتر روند گذار سیاسی در سودان را در مسیر اصلی خود قرار دهند.»

آقای بورل قرار است روز سه‌شنبه در نشست مشترک وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا در پایتخت رواندا شرکت کند.

فرانسه نیز کودتای نظامیان در سودان را محکوم کرد و خواستار ایفای نقش مجدد غیرنظامیان در روند گذار سیاسی این کشور شد.

امانوئل ماکرون به صراحت اعلام کرد که کشورش ضمن محکوم کردن تلاش برای کودتا در سودان، حامی دولت انتقالی است. رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواستار آزادی هر چه سریعتر رهبران غیرنظامی دولت انتقالی در این کشور شد.

دولت آلمان نیز کودتا در سودان را نگران‌کننده خواند و خواستار آن شد که این اقدام به صورت آشکار محکوم شود.

هایکو ماس، وزیر خارجه دولت آلمان ضمن اعلام این موضع از همه کسانی که مسئولیت نظم و امنیت در سودان را بر عهده دارند خواست تا روند گذار سیاسی مسالمت آمیز در این کشور به سوی دموکراسی را تداوم بخشند.

اتحادیه آفریقا خواستار از سرگیری فوری و بدون قید و شرط نظامیان و اعضای غیرنظامی دولت انتقالی شد.

اتحادیه عرب هم ابراز امیدواری کرده است که روند حرکت به سوی تشکیل دولت وحدت ملی بار دیگر از سر گرفته شود.

همچنین قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر امروز سه شنبه ۲۶ اکتبر در نشستی پشت درهای بسته درباره وضعیت سودان بحث کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x