صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گفتگوی ویژه؛ محمد محق: مخالفت با نوروز ریشه سیاسی دارد

محمد محق، سفیر پیشین افغانستان در مصر، مخالفت با جشن نوروز را بی‌ارتباط با مبانی دینی دانسته و می‌گوید که در متون دینی، هیچ آیت و روایت معتبری که بر حرمت این جشن باستانی دلالت کند، وجود ندارد.

محمد محق، سفیر پیشین افغانستان در مصر، مخالفت با جشن نوروز را بی‌ارتباط با مبانی دینی دانسته و می‌گوید که در متون دینی، هیچ آیت و روایت معتبری که بر حرمت این جشن باستانی دلالت کند، وجود ندارد.

پیک‌آفتاب: محمد محق، سفیر پیشین افغانستان در مصر و از پژوهش‌گران اسلامی، نوروز را جشن باستانی خواند که از زمان‌های قدیم در بسیاری از کشورهای آسیای جنوبی، خاورمیانه و آسیای میانه تجلیل می‌شود. محق در گفتگو با خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت که در طول تاریخ اسلام، برای قرن‌ها کشورهای افغانستان، ایران، عراق قدیم، آذربایجان، آسیای میانه و بخشی از هند، نوروز را تجلیل می‌کردند و تجلیل از نوروز بخشی از فرهنگ باشندگان این مناطق بوده است. این پژوهش‌گر اسلامی تاکید می‌کند که علمای مختلفی که در این کشورها و مناطق زندگی می‌کردند، با نوروز مخالفتی نشان نمی‌دادند.

محق اما افزود، کسانی که با نوروز مخالفت می‌کنند، در اقلیت هستند و کسانی هستند که رویکرد عقلانی به دین ندارند. به گفته او، ابن تیمیه از علمای حنبلی و شیخ علی قاری از احناف و برخی از علمای متاخر که با تکیه بر روایات ضعیف به مخالفت با نوروز پرداخته‌اند. محمد محق تاکید می‌کند که در مورد نوروز در متن قران و احادیث معتبر منسوب به پیامبر هیچ اشاره‌ای نشده و در برخی روایاتی هم که ذکر شده، یا به لحاظ سند قطعی نیست و یا هم به لحاظ دلالت مشکل دارد. در نتیجه هیچ حکم قطعی در اسلام در مخالفت با نوروز وجود ندارد.

به گفته این پژوهش‌گر اسلامی، پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهد که رقابت‌های منفی و ناسالم بین گروه‌ها در مراحل مختلف تاریخی باعث شده که برخی روایات جعلی ساخته و به پیامبر اسلام نسبت داده شود. به گفته محق، این روایات جعلی مطابق خواست‌های جناح‌های قدرت و به هدف به حاشیه راندن خراسانی‌ها ساخته شده است.

             
     

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x