صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نگرانی زنان از نشست بروکسل؛ قباحت‌زدایی از طالبان، پی‌آمد ناگوار دارد

"ما امیدوار هستیم که در این نشست صدای واقعی زنان افغانستان شنیده شود، اما ترس ما از این نشست این است که مبادا این نشست‌ها به نفع طالبان باشد."

پارلمان اروپا نشستی را با حضور شماری از فعالان زن و نمایندگان نهادهای بین‌المللی و نماینده سازمان ملل در بروکسل برگزار کرده است. در این نشست که با عنوان «روز زن افغان» برگزار شده است، شرکت کنندگان خواهان حقوق برابر زنان و مردان افغانستان شده‌اند. در همین حال، زنان معترض در کابل می‌گویند که ممکن است نشست بروکسل به نفع طالبان تمام شود.

پیک‌آفتاب: زنان در افغانستان هم‌چنان نسبت به تصمیم‌های جامعه جهانی در مواجه با طالبان نگران هستند. آنان از این‌که با سرنوشت‌شان معامله صورت گیرد، ابراز نگرانی می‌کنند. این نگرانی از آن‌جا ناشی می‌شود که زنان شرکت کننده در نشست بروکسل به نمایندگی از زنان افغانستان، هیچ‌کدام در شرایط کنونی زنان در افغانستان زندگی نمی‌کنند و در بیست سال گذشته نیز آن‌ها به نمایندگی از زنان، تنها مطابق منافع شخصی خود عمل کرده‌اند.

وحیده امیری، بنیان‌گذار «حرکت خودجوش زنان افغانستان» می‌گوید که مطمئن نیست نشست بروکسل به نفع زنان افغانستان تمام شود. او به پیک‌آفتاب گفت: “ما امیدوار هستیم که در این نشست صدای واقعی زنان افغانستان شنیده شود، اما ترس ما از این نشست این است که مبادا این نشست‌ها به نفع طالبان باشد.”

وحیده در عین حال از جهان می‌خواهد تا طالبان را به هیچ عنوان به رسمیت نشناسد. او تاکید کرده که هرگونه رسمیت‌دهی و قباحت‌زدایی از طالبان، عواقب ناگوار برای کشورهای منطقه و جهان دارد.

شکریه کاظمی از فعالان حقوق زن به پیک‌آفتاب می‌گوید: “زنان بخش اعظم تمام جوامع از جمله افغانستان را تشکیل می‌دهند و مردان باید به حقوق برابر زن و مرد احترام بگذارند.”

عارفه فاطمی از رهبران جنبش‌های اعتراضی زنان در کابل، انتظار دارد که نشست بروکسل بدون نتیجه نباشد. او به پیک‌آفتاب گفت: “توقع دارم این نشست بی‌نتیجه نباشد و محور اصلی آن خواسته‌ها و مشکلات زنان باشد و واقعاً برای رفع هرگونه محدودیت‌های طالبانی علیه زنان، تامین آزادی‌های مانند حق آموزش، حق کار و حق مشارکت سیاسی و رفع تبعیض جنسیتی تلاش نماید.”

وژمه الیاس از زنان تجارت‌پیشه و آموزگار اما معتقد است که نشست بروکسل نتیجه‌بخش خواهد بود. او در عین حال ابراز امیدواری می‌کند که در این نشست روی حق تحصیل و حق کار زنان تمرکز شود. وژمه به پیک‌آفتاب گفت: “این نشست‌ها کمک می‌کند که صدای زنان افغانستان به گوش جهانیان برسد و امیدوار هستم که در این نشست بیش‌تر روی محدودیت‌هایی که از سوی طالبان برای زنان وضع گردیده، بحث صورت گیرد و به نفع زنان و دختران افغانستان تمام شود.”

رویا حافظی، وکیل مدافع می‌گوید که زنان افغانستان در بدترین وضعیت حقوق بشری به سر می‌برند و با انواع خشونت‌های ضد بشری مواجه هستند. به گفته حافظی، زنان اجازه کار ندارند و دروازه‌های مکاتب به روی دختران بسته شده است. او از نشست پارلمان اروپا انتظار دارد که این نشست صدای زن زیر شلاق طالبان را به جهانیان برساند. حافظی به پیک‌آفتاب گفت: “توقع ما زنان فعال مدنی و تجارت‌پیشه این است که فقط صدای آن زن افغان را انعکاس دهید که در زیر شلاق، انواع خشونت‌های ضد بشری، سرمای طاقت‌فرسای زمستان بیوه، بی‌سرپرست و بی‌سرپناه است، نه صدای زنی که خارج از افغانستان در آرامش به سر می‌برد.”

طیبه مشعل واعظی، رئیس موسسه مشارکت و توانمندسازی زنان افغان هم با رقت‌بار خواندن وضعیت زنان افغانستان گفت که باید به این نشست نمایندگان زنان معترض کابل دعوت می‌شد. او به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت: “زنان در افغانستان در بدترین وضیعت اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی به سر می‌برند. زنان به جرم فعالیت در بخش‌های اجتماعی و سیاسی و به جرم بلند کردن صدای عدالت‌خواهی خفه گردیده و مفقودالاثر می‌شوند. زنان به بهانه‌ی این‌که به اصطلاح حجاب را مراعات کنند، در جاده‌ها لت‌وکوب و توهین و تحقیر می‌شوند. توقع ما از این نشست این است که زنان نو به پا خواسته افغانستان را که در دو دهه اخیر توانسته بودند در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جای‌گاهی برای خود سازند و فعلاً از دست داده‌اند را فراموش نکنید.”

نشست دو روزه ویژه پارلمان اروپا در مورد وضعیت زنان در افغانستان امروز در مقر این نهاد در بروکسل آغاز خواهد شد. شماری از زنان افغانستان که در خارج به سر می‌برند، به نمایندگی از زنان افغانستان در این نشست شرکت دارند.

نشست ویژه دو روزه زنان افغانستان در پارلمان اروپا

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x