صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تظاهرات مخالفان حکومت سوریه در اعتراض به درخواست ترکیه برای مصالحه

هزاران تن از ساکنان مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال سوریه روز جمعه 12 اگست، در اعتراض به درخواست وزیر خارجه ترکیه برای مصالحه بین شورشیان مورد حمایت انقره و حکومت بشار اسد تظاهرات کردند.

هزاران تن از ساکنان مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال سوریه روز جمعه 12 اگست، در اعتراض به درخواست وزیر خارجه ترکیه برای مصالحه بین شورشیان مورد حمایت انقره و حکومت بشار اسد تظاهرات کردند.

پیک‌آفتاب: با گذشت 11 سال از جنگ داخلی سوریه، در حال حاضر فقط بخش‌هایی از مناطق شمالی و شمال‌غربی این کشور در جوار مرز ترکیه در کنترل شورشیان است. گروه‌های شورشی متحد نیستند و گاه با یک‌دیگر می‌جنگند. کارشناسان معتقدند که نفوذ و قدرت گروه‌های جهادی در این مناطق، بیش‌تر از شورشیان مورد حمایت ترکیه است.

ارتش ترکیه در چند حمله بزرگ طی سال‌های اخیر، بخشی از این مناطق را تصرف کرده و از گروه‌های شورشی که تحت عنوان «ارتش ملی سوریه» فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کند.

در همین حال؛ مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه گذشته در یک نشست خبری گفت: “باید به شکلی زمینه مصالحه بین مخالفان و رژیم سوریه را فراهم کنیم. در غیر این صورت صلح پایدار برقرار نخواهد شد.”

به فاصله کوتاهی پس از سخنان چاووش اوغلو در غروب پنج‌شنبه تظاهرات مخالفان حکومت سوریه در مناطق تحت کنترل شورشیان شروع شد. آن‌ها پرچم‌های شورشیان را حمل می‌کردند و پرچم‌های ترکیه را از ساختمان‌های اداری و ایستگاه‌های پولیس پایین کشیدند.

روز جمعه حدود سه هزار تن در تظاهراتی که در شهر اعزاز واقع در ولایت ادلب برگزار شد، شرکت کردند و تظاهرات مشابهی در سایر نقاط ولایت ادلب و ولایت هم‌جوار آن حلب نیز برگزار شد.

خبرنگاران خارجی در این مناطق می‌گویند بسیاری از کارمندان اهل ترکیه که در نهادهای اداری این منطقه کار می‌کنند، روز جمعه به محل کار خود نیامدند.

یک آموزگار 45 ساله در شهر اعزاز به رویترز گفت: “ما تحت حاکمیت این رژیم، 11 سال رنج کشیده‌ایم ولی به مبارزه ادامه خواهیم داد.”

یک مهندس اهل حلب نیز که در اعزاز کار می‌کند، به رویترز گفت: “اگر ترکیه هم می‌خواهد به جهانی بپیوندد که علیه ماست، مهم نیست چون تاثیری نخواهد داشت، ولی امیدواریم که موضع دولت ترکیه مثبت‌تر باشد.”

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر 102 عضو پارلمان و سنای فرانسه، سیاست رئیس ‌جمهور ترکیه نسبت به کُردهای شمال سوریه را محکوم کردند و در بیانیه مشترکی نوشتند: “باید با جنون جنگ‌افروز اردوغان مقابله کرد”.

بیش از 100 عضو پارلمان و سنای فرانسه، خواستار حفاظت کُردهای سوریه در برابر جنگ ترکیه شدند

سوریه: هدف ارودغان ایجاد “منطقه امن” در سوریه برای تروریست‌های ترکی است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x