صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سوریه: هدف ارودغان ایجاد “منطقه امن” در سوریه برای تروریست‌های ترکی است

وزیر خارجه سوریه می‌گوید که رجب طیب اردوغان به دنبال ایجاد "منطقه امن" برای تروریست‌های خودش در خاک سوریه است. او گفت که تمام دنیا مسئول فاجعه جدیدی است که رژیم اردوغان در حال برنامه‌ریزی برای آن است.

وزیر خارجه سوریه می‌گوید که رجب طیب اردوغان به دنبال ایجاد “منطقه امن” برای تروریست‌های خودش در خاک سوریه است. او گفت که تمام دنیا مسئول فاجعه جدیدی است که رژیم اردوغان در حال برنامه‌ریزی برای آن است.

پیک‌آفتاب: فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه امروز پنج‌شنبه 16 جون، در خصوص اقدامات و تهدیدهای اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه گفت: “اردوغان می‌خواهد برای باندهای تروریستی که تحت رژیم او رشد کرده‌اند، «منطقه امنی» ایجاد کند. تمام دنیا مسئول فاجعه جدیدی است که رژیم اردوغان در حال برنامه‌ریزی برای آن است، زیرا سکوت در برابر آن فاجعه جدیدی را به هم‌راه خواهد داشت.”

از سوی دیگر، وزیر خارجه سوریه از اقدام روسیه حمایت کرده و گفت: “ما بر ماندن در کنار دوستان روسی خود که در موقعیت دفاع از حق و عدالت در دونباس قرار دارند، تاکید می‌کنیم. کشورهای غربی از ایفای نقش بشردوستانه بسیار فاصله دارند و به دنبال سوء‌استفاده و بهره‌برداری سیاسی و اقتصادی هستند.”

در همین حال، خبرگزاری سوریه نو (Syria Now) در خصوص حمله اخیر اسرائیل به میدان هوایی بین‌المللی دمشق نوشته است: “اسرائیل حمله وحشیانه‌ای را علیه میدان هوایی بین‌المللی دمشق انجام داد. ویرانی در سوریه با حمایت کامل کشورهای غربی انجام شد. پول‌هایی که غرب مدعی تخصیص آن به مردم سوریه است به سازمان‌های تروریستی داده شد. رفتار کشورهای غربی با فدراسیون روسیه که از امنیت خود دفاع می‌کند، خصمانه است.”

وزیر خارجه سوریه در ادامه گفت: “ما حتی شاهد فریب‌کاری در منشور سازمان ملل از سوی غرب هستیم. امریکا که مدعی دموکراسی است، منابع ملت سوریه را به سرقت می‌برد. آن‌چه فدراسیون روسیه امروز انجام می‌دهد، دفاع از بشریت و حقوق ملت‌های ستم‌دیده است. اتحاد نزدیک سوریه و روسیه بر اساس عدالت، برابری و درک مشترک از مسائل جهان امروز است.”

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: “هزاران نفر از فرمان عفو صادر شده رئیس جمهور اسد بهره‌مند شدند.”

از سوی دیگر، رئیس ‌جمهور ترکیه با تکرار هدف مقابله با تروریست‌ها در مرز با سوریه، اواخر ماه می، اعلام کرد که انقره قصد دارد روند ایجاد یک «منطقه امن» کمربندامنیتی به عمق 30 کیلومتر را در طول مرزهای خود با سوریه، در اسرع وقت تکمیل نماید.

هم‌زمان با این تهدیدها و تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه ادعایی موسوم به «منطقه امن»، ارتش سوریه نیز حضور خود را در شمال خاک خود افزایش داد. ارتش سوریه به تازگی حدود دو هزار سرباز به منطقه “منبج” در ولایت حلب اعزام کرد؛ منطقه‌ای که در طرف مقابل آن، مزدوران وابسته به ترکیه و نظامیان این کشور حضور دارند.

ارتش سوریه طی ساعت‌های گذشته در مناطق مختلفی از منبج در شمال‌شرق حلب، نیروهای خود را مستقر کرده است. محور استقرار این نیروها در مناطق معروف به خط “الساجور” است که در مرزهای این کشور با ترکیه قرار دارد.

این در حالی است که نیروهای ترکیه طی چند روز گذشته به صورت جسته و گریخته حملات توپ‌خانه‌ای و راکتی در این ولایت انجام داده‌اند. ارتش سوریه نیز در پاسخ به آنان، مواضع تروریست‌ها را در اطراف شهر “مارع” بمباران کرده است.

پارلمان سوریه نیز دوشنبه پیش از اقدامات دولت ترکیه برای تجاوز به خاک این کشور انتقاد و طی بیانیه‌ای تاکید کرد که با اشغال‌گری مقابله خواهد کرد. اردوغان با سوءاستفاده از وضعیت بین‌المللی، در پی اشغال بخش‌های تازه‌ای از خاک سوریه است و هدف از این اشغال‌گری، احیای توهم منطقه موسوم به امن است.

در این بیانیه آمده که ترکیه با اشغال‌گری خود قصد دارد موج جدیدی از آواره کردن اجباری ساکنان این منطقه را به راه بیاندازد و در نتیجه بافت جمعیتی، آن‌را تغییر دهد و واقعیت تازه‌ای ایجاد کند که صلح و امنیت منطقه و جهان را تهدید کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x