صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یوناما و سازمان همکاری اسلامی به طالبان: امنیت شهروندان افغانستان را تامین کنید

همزمان با ادامه حملات در کابل، سازمان هم‌کاری اسلامی و هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما) در کابل ضمن ابراز غم‌شریکی با بستگان قربانیان، از طالبان خواسته‌اند که امنیت شهروندان این کشور به ویژه هزاره‌ها را تامین کنند.

همزمان با ادامه حملات در کابل، سازمان هم‌کاری اسلامی و هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما) در کابل ضمن ابراز غم‌شریکی با بستگان قربانیان، از طالبان خواسته‌اند که امنیت شهروندان این کشور به ویژه هزاره‌ها را تامین کنند.

پیک‌آفتاب: با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و تجلیل از این روزها، کابل در دو روز گذشته شاهد دو انفجار مرگ‌بار بود که در اثر آن، ده‌ها غیرنظامی به ویژه هزاره‌ها و شعیان کشته و زخمی شدند. مسئولیت این حملات را داعش به عهده گرفته است.

انفجار روز گذشته حوالی ساعت 3:30 عصر در منطقه ‌پل‌سوخته از مربوطات حوز ششم امنیتی شهر کابل به وقوع پیوست که به گفته خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در کابل، در نتیجه آن دو تن کشته و 22 تن دیگر زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، انفجار روز جمعه پنجم اگست، نیز در منطقه «سرکاریز» از مربوطات حوزه ششم شهر کابل، دست‌کم 50 تن کشته و زخمی برجای گذاشت.

سازمان همکاری اسلامی امروز یکشنبه هفتم اگست، در اعلامیه‌ای از ادامه حملات خشونت‌آمیز در کابل ابراز نگرانی کرده و گفته است که این انفجارها، امنیت پایتخت افغانستان را «متزلزل» کرده است.

این سازمان، حملات اخیر داعش را منعکس‌کننده بی‌ثباتی مداوم در افغانستان عنوان کرده و از طالبان خواسته است که برای جلوگیری از چنین رویدادها و به هدف جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، اقدامات جدی را روی دست گیرند.

این نهاد در توییتی نگاشته است: “دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی، حمله بمبی روز جمعه 5 اسد، در منطقه سرکاریز در حوزه ششم امنیتی شهر کابل، پایتخت افغانستان را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند.”

در این انفجارها اکثراً هزاره‌ها و اهل تشیع افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. براساس گزارش‌ها، این انفجارها در مناطق شیعه‌نشین صورت گرفته و عمدتاً عزاداران حسینی و به ویژه زنان و کودکان هدف قرار گرفته است.

در همین حال، سازمان همکاری اسلامی در توییت دیگری گفته است: “دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نشان داد که این حملات مکرر و بدون تبعیض، منعکس کننده بی‌ثباتی مداوم وضعیت امنیتی در افغانستان است و خواستار تلاش‌های محکم‌تر از سوی مقامات باالفعل برای جلوگیری از چنین حملات خشونت‌آمیزی علیه غیرنظامیان است.”

این نهاد با نشر توییت دیگری گفته: “سازمان همکاری اسلامی مایل است عمیق‌ترین هم‌دردی و تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان و برای مجروحان شفای عاجل و کامل ابراز کند.”

از سوی دیگر، هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) این حملات را نکوهش کرده و با خانواده‌های قربانیان ابراز غم‌شریکی کرده است.

یوناما افزوده است: “یوناما حمله روز گذشته در یک منطقه اکثریت شیعه‌نشین کابل را که ده‌ها تلفات برجای گذاشت، محکوم می‌کند. مقامات حاکم باید از وقوع چنین حملات جلوگیری نموده و درباره آن تحقیقات کامل و شفاف را آغاز کنند.”

روز گذشته نیز گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان و نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان از طالبان خواستند که برای تامین امنیت عزاداران حسینی در افغانستان تلاش کنند.

این در حالی است که شاخه خراسان داعش در نزدیک به یک سال از حاکمیت طالبان بر افغانستان، حملات مرگ‌باری را در بخش‌های مختلف کشور انجام داده است که در آن، صدها تن به ویژه مسلمانان اهل تشیع و هزاره کشته و زخمی شده‌اند.

شاخه خراسان داعش که بیش‌تر در ولایت‌های شرقی افغانستان فعالیت دارد، در اکثر موارد هزاره و اماکن مذهبی شیعیان را در ولایات مختلف کشور هدف حملات مرگ‌بار قرار داده است.

این در حالی مطرح می‌شود که ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، حمله روز گذشته بالای عزاداران حسینی در غرب کابل را محکوم کرد و آن‌را ادامه الگوی جرایم ادعا شده از سوی داعش، دانست.

ریچارد بنت: حمله روز گذشته، ادامه جرایم از سوی داعش است

واکنش‌ها به حمله ترویستی بالای عزاداران حسینی در غرب کابل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x