صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش‌ها به حمله ترویستی بالای عزاداران حسینی در غرب کابل

گروه تروریستی داعش عصر روز گذشته 14 اسد، عزاداران حسینی را در غرب کابل مورد هدف قرار دادند. براساس گزارش شاهدان عینی، در این انفجار دست‌کم 50 تن کشته و زخمی شده‌اند. این انفجار واکنش‌های ملی و بین‌المللی زیادی را به هم‌راه داشت؛ از جمله شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، این حمله را «کابوس تکراری» بالای جامعه شیعه هزاره عنوان کرده است.

گروه تروریستی داعش عصر روز گذشته 14 اسد، عزاداران حسینی را در غرب کابل مورد هدف قرار دادند. براساس گزارش شاهدان عینی، در این انفجار دست‌کم 50 تن کشته و زخمی شده‌اند. این انفجار واکنش‌های ملی و بین‌المللی زیادی را به هم‌راه داشت؛ از جمله شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، این حمله را «کابوس تکراری» بالای جامعه شیعه هزاره عنوان کرده است.

پیک‌آفتاب: حوالی ساعت 6 عصر روز گذشته 14 اسد، غرب کابل شاهد انفجاری بالای عزاداران حسینی بود. براساس گفته‌های شاهدان عینی، این انفجار در کوچه «مسجد افغان‌ها» در نزدیکی «بازار سرکاریز» از مربوطات حوزه ششم شهر کابل و هنگام خارج شدن عزاداران حسینی از یک تکیه‌خانه زنانه در این منطقه به وقوع پیوسته است.

براساس گفته‌های شاهدان عینی، در این انفجار دست‌کم 50 تن به شمول کودکان و زنان کشته و زخمی شده‌اند.

مسئولیت این انفجار را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفته است.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در ولایت کابل، وقوع این انفجار را تایید کرده و می‌گوید: “در نتیجه انفجار مواد جاسازی شده در داخل یک کراچی در کوچه سرکاریز از مربوطات حوزه ششم شهر کابل، هشت تن شهید و 18 تن دیگر زخمی شده‌اند.”

این انفجار، واکنش‌های بسیاری را به هم‌راه داشته است. حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور با نشر توییتی ضمن تقبیح این حمله تروریستی، آن‌را جنایت ضد بشری و خلاف تمام موازین و ارزش‌های اسلامی و انسانی خوانده است.

وی در ادامه، نجات کشور از دسایس بیگانه‌گان را در اتحاد و اتفاق مردم افغانستان دانسته و بر تقویت هر چه بیش‌تر وحدت و برادری میان مردم افغانستان تاکید کرده است.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین نیز با نشر توییتی، حمله بر اماکن مذهبی را جنایت نابخشودنی دانسته و گفته است: “حمله بر اماکن مذهبی جنایت نابخشودنی است و هیچ نوع توجیه ندارد و تنها اهداف شوم و بزدلانه دشمنان مردم افغانستان را بر ملا می‌سازد.”

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این حمله را «کابوس تکراری» خوانده و گفته است: “از چیزی که می ترسیدیم… زندگی‌های بی‌گناه بیش‌تری از دست رفت. حملات هدف‌مندتر بر جامعه شیعه هزاره. یک کابوس تکراری.”

رحمت‌الله نبیل، رئیس محور ملی افغانستان نیز با نشر توییتی گفته است: “حمله ای که بالای عزا داران حسینی از طرف داعش و یا بنام داعش امروز در کابل صورت گرفت و یکتعداد هموطنان بیگناه ما را به خاک و خون کشانید، همزمان مصادف بود با خبر حذف تعطیلی های مهم و ارزشمند دینی، تاریخی و‌فرهنگی مردم ما از تقویم رسمی افغانستان!”

وی در ادامه افزوده: “هر دو گروه متحجر و واپس گرا آخرین حد قصاوت و عداوت خود را نسبت به مردم و ارزش های مشترک و قبول شده اهل تشیع و تسنن ما به نام دین به نمایش گذاشتند.”

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان نیز با خطاب قرار دادن جامعه شیعه افغانستان، در رخ‌نامه فیسبوک خود نگاشته: “با تو هم‌دردم، داعش با قتل و وحشت و طالب با دسیسه و تبعیض در پی حذف و انکار از حضور تو هستند.”

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز با نشر توییتی گفته است: “امروز در مربوطات حوزه شش شهرکابل در یک کراچی دستی مردم ملکی، انفجار صورت گرفت که 8 تن هموطنان ما شهید و 18 تن زخمی شدند.

مجاهد در ادامه گفته است: “امارت اسلامی افغانستان این عمل بزدلانه با شدیدترین الفاظ نکوهش می نماید. چنین اعمال کار آن افراد از دشمنان دین و کشور است که امنیت و خرسندی ملت ما را نمی خواهند.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x