صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گوترش: بشر با تفنگ پُر بازی می‌کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در مراسمی به مناسبت یادبود از سال‌روز بمباران اتمی جاپان در سال 1945، از جهان دوباره خواست به خلع سلاح هسته‌ای متعهد شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در مراسمی به مناسبت یادبود از سال‌روز بمباران اتمی جاپان در سال 1945، از جهان دوباره خواست به خلع سلاح هسته‌ای متعهد شود.

پیک‌آفتاب: آنتونیو گوترش در سخنرانی خود در شهر هیروشیما گفت که مسابقه تسلیحاتی جدیدی در حال شکل‌گیری است.

دبیرکل سازمان ملل در اشاره‌ای پنهانی به روسیه گفت: “برای کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌ای هستند، پذیرفتن امکان جنگ هسته‌ای غیرقابل قبول خواهد بود.”

گوترش در این نشست هشدار داد که “بشریت در حال بازی با یک تفنگ پُر است”. او افزود که جهان باید دوباره به خلع سلاح هسته‌ای متعهد شود، زیرا بحران‌های باالقوه برای فاجعه هسته‌ای در سراسر جهان در حال گسترش است.

دبیرکل سازمان ملل در این مراسم یادبود، با توصیف وحشتی که مردم شهرهای بمباران شده جاپان در سال 1945 متحمل شدند، درباره خطرات ناشی از بحران‌های اوکراین، خاورمیانه و شبه‌جزیره کوریا هشدار داد. او گفت: “ده‌ها هزار تن در شهر و در یک چشم به هم زدن کشته شدند. زنان، کودکان و مردان در آتش جهنمی سوزانده شدند”. گوترش گفت: “باید بپرسیم از ابر قارچی که بر فراز این شهر پدید آمد چه آموختیم.”

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر دبیرکل سازمان ملل روز 22 فبروری، گفته بود که جهان در سال‌های اخیر با “بزرگ‌ترین بحران صلح و امینت” مواجه بوده است.

گوترش: جهان در سالیان اخیر با بزرگ‌ترین فقدان صلح و امنیت مواجه بوده است

آنتونیو گوترش: بشر با دست خود، قبر خود را می‌کند

خبرها حاکی از آن است که در 6 اگست سال 1945، یک بمب‌افکن امریکایی با پرتاب یک بمب یورانیومی بر فراز شهر هیروشیما در جاپان، باعث کشته شدن 140 هزار تن شد. سه روز بعد، دومین بمب اتمی روی شهر ناگاساکی پرتاب شد. دو هفته بعد جاپان محاصره شد و جنگ جهانی دوم خاتمه یافت.

طبق شواهد، ایالات متحده تنها کشوری است که تاکنون از سلاح هسته‌ای در جنگ استفاده کرده است.

در مراسم امروز در شهر هیروشیما، قبل از طلوع خورشید، بازماندگان و بستگان قربانیان در پارک یادبود صلح هیروشیما جمع شدند. آن‌ها در ساعت پرتاب بمب (۸:۱۵ صبح به وقت محلی) مراسم دعا برگزار کردند و یاد قربانیان را گرامی داشتند.

از سوی دیگر؛ کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما در سخنرانی امروز خود به لئو تولستوی، نویسنده روسی «جنگ و صلح» اشاره کرد و گفت: “هرگز شادی خود را روی بدبختی دیگران بنا نکنید، زیرا تنها در خوشبختی آن‌ها می‌توانید خوشبختی خود را پیدا کنید”.

در همین حال، دبیرکل سازمان ملل چند روز پیش هم هشدار داده بود که تنها یک سوءتفاهم یا اشتباه محاسباتی می‌تواند بشریت را در آستانه «نابودی هسته‌ای» قرار دهد. گوترش در نشست بازبینی “معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای” گفته بود جهان در آستانه فراموش کردن درسی است که از بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی آموخته بود.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که جهان در یک قدمی حذف شدن قرار دارد، تهدیدی که پس از جنگ جهانی دوم تا حال دیده نشده است.

گوترش: جهان در یک قدمی نابودی قرار دارد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x