صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ریچارد بنت: حمله روز گذشته، ادامه جرایم از سوی داعش است

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، حمله روز گذشته بالای عزاداران حسینی در غرب کابل را محکوم کرده و آن‌را ادامه الگوی جرایم ادعا شده از سوی داعش، می‌داند.

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، حمله روز گذشته بالای عزاداران حسینی در غرب کابل را محکوم کرده و آن‌را ادامه الگوی جرایم ادعا شده از سوی داعش، می‌داند.

پیکآفتاب: روز گذشته 14 اسد، که مصادف بود به هفتم محرم‌الحرام، در نتیجه انفجاری در کوچه «مسجد افغان‌ها» در نزدیکی «بازار سرکاریز» از مربوطات حوزه ششم شهر کابل، دست‌کم 50 تن به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی شدند؛ انفجاری که مسئولیت آن‌را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت.

ریچار بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان در واکنش به این حمله تروریستی، با نشر توییتی نگاشته است: “یک حمله وحشت‌ناک دیگر بر منطقه مزدحم هزاره‌نشین در غرب کابل، ادامه الگوی جرایم ادعا شده توسط داعش می‌باشد. با ابراز غم‌شریکی با قربانیان، طالبان مسئولیت تامین امینت همه مردم افغانستان را دارد. مرتکبین جرایم باید محاکمه شوند.”

وزارت خارجه ایران نیز با نشر خبرنامه‌ای این حمله تروریستی را قویاً محکوم کرده و گفته است: “ناصر کنعانی سخنگوی، وزارت امور خارجه کشورمان با ابراز تاسف و تاثر عمیق از شهادت و مجروح شدن جمع زیادی از شهروندان بی‌گناه افغانستانی در انفجارهای تروریستی روز جمعه، هفتم محرم‌الحرام در شهر کابل، این اقدام تروریستی را قویاً محکوم کرد.”

این وزارت در ادامه افزوده: “این انتظار وجود دارد که مقامات حکومت سرپرست افغانستان با توجه به حضور عزاداران حسینی در مساجد و مراسم عزاداری، تمهیدات بیش‌تری را برای تامین امنیت فراهم سازند.”

در ادامه واکنش‌ها؛ حسن سجوانی، فعال سیاسی و بازرگان در کشور امارت متحده عربی طی توییتی نگاشته است: “تصویر مادر هزاره که کودک خونین خود را به دلیل انفجار کابل در بغل گرفته بود، دلم را شکست. افکار و دعای خالصانه من با مردم بی‌گناه افغانستان و به ویژه اقلیت‌های مانند هزاره است. نباید هیچ کسی به خاطر دین و ایمان خود مورد هدف قرار گیرد.”

توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز با نوشتن پیامی در صحفه توییتر خود گفته است: “فکر ما با قربانیان حمله روز گذشته است.”

وی در ادامه افزوده است: “با فراخوان ریچارد بنت (گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان) برای محافظت از همه مردم افغانستان به ویژه هزاره‌ها برای کشاندن عاملان جنایت‌ها به عدالت از طریق برنامه عادلانه، ملحق می‌شوم.”

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل نیز با انتشار توییتی اذعان کرده است: “افغانستانی‌ها در داخل و خارج از افغانستان امنیت ندارد. برادران و خواهران هزاره ما توسط تروریستان مورد هدف قرار می‌گیرند. مهاجران افغانستانی توسط قاچاقچیان انسان زندانی و شکنجه می‌شوند.”

انفجار روز گذشته، واکنش‌های ملی و بین‌المللی زیادی را به هم‌راه داشت؛ از جمله شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، این حمله را «کابوس تکراری» بالای جامعه شیعه هزاره عنوان کرده است.

واکنش‌ها به حمله ترویستی بالای عزاداران حسینی در غرب کابل

             
     

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x