صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش‌ها به کشته شدن ایمن الظواهری

ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در نتیجه یک عملیات هوایی که توسط هواپیمای بی‌سرنشین امریکا صورت گرفت، در منطقه شیرپور در کابل کشته شد.

ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در نتیجه یک عملیات هوایی که توسط هواپیمای بی‌سرنشین امریکا صورت گرفت، در منطقه شیرپور در کابل کشته شد.

پیک‌آفتاب: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا اعلان کرد پس از آن که محل دقیق حضور رهبر شبکه القاعده مشخص شد، دستور حمله راکتی را علیه الظواهری صادر کردم و این عملیات صبح روز یک‌شنبه 31 جولای، در منطقه شیرپور کابل صورت گرفت.

جو بایدن: ایمن الظواهری در کابل به دستور من به قتل رسید

کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را در پی داشته است. در پیوند به این مسئله، باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق امریکا در توییتی گفته است: “بیش از 20 سال پس از 11 سپتمبر، یکی از طراحان آن حمله تروریستی و جانشین اسامه بن لادن به عنوان رهبر القاعده «ایمن الظواهری» سرانجام به دست عدالت سپرده شد”.

او در توییت دیگری گفته است: “اخبار امشب هم‌چنین گواه این است که ریشه‌کن کردن تروریزم بدون جنگ در افغانستان امکان‌پذیر است و من امیدوارم که آرامش کوچکی را برای خانواده‌های 11 سپتمبر و هر کس دیگری که از دست القاعده متحمل شده‌اند، فراهم کند”.

از سوی دیگر؛ جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در توییتی گفته است: “مرگ ایمن الظواهری گامی به سوی جهانی امن‌تر است. کانادا به هم‌کاری با شرکای جهانی خود برای مقابله با تهدیدات تروریستی، ارتقای صلح و امنیت و حفظ امنیت مردم این‌جا در خانه و سراسر جهان ادامه خواهد داد”.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز به کشته شدن ایمن الظواهری واکنش نشان داده و در توییتی گفته: “ما به تعهد خود برای اقدام علیه تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان عمل کرده‌ایم. جهان پس از مرگ ایمن الظواهری، رهبر القاعده امن‌تر است. ایالات متحده به اقدامات خود علیه کسانی که کشور، مردم ما یا متحدان ما را تهدید می‌کنند، ادامه خواهد داد.”

از جانب دیگر، رحمت‌الله نبیل، رئیس محور ملی افغانستان راجع به کشته شدن ایمن الظواهری در رشته توییت‌های، کشتن شدن او را “رویارویی یا معامله” توصیف کرده و گفته که براساس اطلاعات؛ سراج‌الدین حقانی، میزبان گفتگوهای صلح بین تحریک طالبان پاکستان و هیئت رسمی 12 نفره پاکستان در وزیر اکبرخان کابل بود که حمله هواپیماهای بی‌سرنشین به الظواهری انجام شد.

ادم شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا در یک اعلامیه دریافتن و کشتن ایمن‌الظواهری را یک کار دشوار دانسته، اما گفته که طالبان باید پاسخ دهند که الظواهری در کابل چه کار می‌کرد؟ به گفته شیف، طالبان بارها به جهان تعهد سپردند که افغانستان پناه‌گاه امن برای هراس‌افگنی نخواهد بود.

او در توییتی نگاشته است: “ایمن الظواهری یک تروریست بی‌رحم بود که مسئول مرگ هزاران امریکایی بود. دنیا بدون او جای امن‌تری است”.

در پیوند به کشته شدن ایمن الظواهری؛ مارشال عبدالرشید دوستم، معاون محمداشرف غنی، در دور نخست ریاست جمهوری در رخ‌نامه فیسبوک خود نوشته که کشته شدن ایمن‌الظواهری در منطقه دیپلمات‌نشین کابل به چه معناست؟ به گفته او، مشکل تنها القاعده نیست، طالبان یک چتر مصئون برای تمام گروه‌های هراس‌افگن اند.

از جانب دیگر؛ لیندسی گراهام، سناتور مشهور سنای امریکا هم در رشته توییتی نگاشته که الظواهری ممکن است در افغانستان مرده باشد، اما القاعده از بین نرفته است. او گفته که برعکس اظهارات رئیس جمهور بایدن، توانایی آنان برای مبارزه در برابر هراس‌افگنی در افغانستان در حاشیه است. او افزود، پایگاه‌های آموزشی القاعده در افغانستان به مانند 11 سپتمبر ایجاد شده است.

این در حالی مطرح می‌شود که کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده موجی از خوشحالی‌ها را به هم‌راه داشته و تعداد کثیری از رهبران جهان گفته‌اند که نبود او به صلح کمک کرده و جهان را امن‌تر می‌کند.

             
     

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x