صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جو بایدن: ایمن الظواهری در کابل به دستور من به قتل رسید

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا اعلان کرد که در نتیجه عملیات هوایی که توسط یک هواپیمای بی‌سرنشین صورت گرفت، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در منطقه شیرپور در کابل کشته شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا اعلان کرد که در نتیجه عملیات هوایی که توسط یک هواپیمای بی‌سرنشین صورت گرفت، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در منطقه شیرپور در کابل کشته شده است.

پیک‌آفتاب: رسانه‌ها گزارش می‌دهند که این عملیات صبح روز یک‌شنبه 31 جولای، در منطقه شیرپور کابل صورت گرفته است.

در همین حال، رئیس جمهور بایدن گفت: “پس از آن‌که محل دقیق حضور رهبر شبکه القاعده مشخص شد، دستور حمله راکتی را علیه الظواهری صادر کردم.”

بایدن راجع به این مسئله در توییتی گفته است: “روز شنبه، به دستور من، ایالات متحده با موفقیت یک حمله هوایی را در کابل، انجام داد که در آن امیر القاعده، ایمن الظواهری کشته شد”.

از سوی دیگر، طالبان نیز تایید کردند که یک هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی، حمله راکتی را بر کابل انجام داده است.

در همین حال؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است: “پس از تحقیقات روشن گردید که حمله راکتی به وسیله یک طیاره بی‌پیلوت امریکایی انجام شده است.”

مجاهد در توییتی نگاشته است: “نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با بررسی این حادثه متوجه شدند که این حمله توسط پهپادهای امریکایی انجام شده است. ما این حمله را به هر بهانه‌ای به شدت محکوم می‌کنیم و این عمل نقض آشکار اصول بین‌المللی و توافق‌نامه دوحه است.”

در عین حال، سخنگوی طالبان افزوده که این‌گونه اعمال تکرار 20 سال تجربه های ناکام بوده و عمل خلاف منافع امریکا، افغانستان و منطقه می‌باشد. تکرار این چنین عمل‌کردها فرصت‌های موجود را آسیب می‌رساند.

این در حالی است که پیش‌تر عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله طالبان گفته بود که در این رویداد به کسی آسیبی نرسیده، زیرا در زمان اصابت راکت،٬‌ این خانه خالی بوده است.

از سوی دیگر؛ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا که شام روز گذشته از قصر سفید سخن می‌زد، گفت که این کشور به تعهد خود برای به محاکمه کشاندن تروریستان ایستاده است.

او در توییتی چنین نگاشته است: “من به مردم امریکا قول دادم که به اجرای عملیات ضد تروریزم موثر در افغانستان و فراتر از آن ادامه خواهیم داد. ما این کار را کرده‌ایم.”

رئیس جمهور امریکا گفته است که کشورش هم‌چنان به نشان دادن عزم و توانایی خود برای دفاع از مردم امریکا در برابر کسانی‌که به دنبال آسیب رساندن به ما هستند، ادامه می‌دهد. او تصریح کرده که “امشب روشن کردیم، مهم نیست چقدر طول بکشد، مهم نیست کجا سعی می‌کنید پنهان شوید، ما شما را پیدا خواهیم کرد.”

پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعد در سال 2011 میلادی، این حمله که منجر به کشته شدن الظواهری گردید، بزرگ‌ترین ضربه به شبکه القاعده پنداشته می‌شود.

اسامه بن لادن در شهرک ابیت‌آباد در نزدیکی اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان در نتیجه عملیات حضوری نیروهای امریکایی کشته شد.

ایمن الظواهری یکی از طراحان اصلی حمله 11 سپتمبر 2001، به ایالات متحده قلم‌داد شده است که در نتیجه برخورد هواپیماها به برج‌های دوگانه مرکز تجارت بین‌المللی در نیویارک، بیش از سه هزار تن کشته شدند. الظواهری در عین حال متهم به بم‌گذاری سال 1998، در سفارت‌خانه‌های امریکا در کنیا و تانزانیا نیز بود که در آن رویدادها 224 تن کشته و بیش از 5 هزار تن دیگر زخمی شدند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در توییتی گفته بود که در منطقه شیرپور، در وزیر اکبرخان در نزدیکی مهمان‌خانه‌های وزیر داخله و معاون رئیس اطلاعات طالبان، براساس منابع مختلف تعداد قابل توجهی از اعضای القاعده و تروریست‌های خارجی جابه‌جا شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x