صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خواست نماینده دایمی افغانستان برای آغاز گفتمان ملی در کشور

نصیراحمد فايق، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل از این نهاد خواست که زمینه به میان آمدن یک توافق صلح میان طرف‌های درگیر در افغانستان را فراهم کند. 

نصیراحمد فایق، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل از این نهاد خواست که زمینه به میان آمدن یک توافق صلح میان طرف‌های درگیر در افغانستان را فراهم کند.

پیک‌آفتاب: نصیراحمد فایق، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل، روز گذشته ۳ سرطان، با انتشار متن بیانیه خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته است: “طی ده ماه گذشته، مردم افغانستان انتظار داشتند که بعضی تغییرات و گام‌های عملی در تصامیم، عمل‌کرد و پالیسی‌های حکومت سرپرست طالبان جهت رسیدگی به وضعیت کنونی بشری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در افغانستان و تلاش‌ها برای آشتی، اعتماد‌سازی و دولت‌سازی را ببینند که بتواند حاکمیت قانون، عدالت، حفاظت از حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تمام شهروندان افغانستان را تأمین کند، اما این امر تاکنون تحقق نیافته است.”

وی می‌افزاید که با وصف درخواست مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جامعه جهانی مبنی بر ایجاد حکومت با تنوع بیش‌تر جغرافیایی، سیاسی و هم‌چنان احترام و حفاظت از حقوق بنیادی بشری تمام شهروندان افغانستان، به شمول حق کار و تحصیل زنان و دختران، طالبان انعطاف‌ نشان نداده‌اند و مشکلات روزبه‌روز افزایش یافته است.

فایق در ادامه افزوده است: “تلاش‌ها جهت تقویت انحصار حاکمیت تنها مردان و افراد وابسته به گروه طالبان با ایدئولوژی مذهبی در موسسات دولتی، حذف سیستماتیک سرمایه بشری افغانستان به شمول زنان صورت گرفته است.”

وی می‌گوید که مسدود نمودن مکتب‌های دخترانه، محدود ساختن حقوق اساسی بشر، تحمیل اجباری حجاب بالای زنان، محدودیت آزادی بیان، خاموش ساختن صدای منتقدین و گزارش‌های معتبر حاکی از بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، برخورد تحقیرآمیز، غیرانسانی و مجازات زندانیان، کشتارهای فراقانونی و ناپدید شدن معترضین، خلاف اصول و موازین حقوق بشری می‌باشد که باید متوقف شود.

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل در ادامه خاطرنشان کرده است: “نگرانی‌های امنیتی به سبب ظهور گروه‌های مسلح مقاومت و حضور القاعده، داعش و جنگجویان خارجی در افغانستان، به گونه‌ای که در گزارش تیم تحلیل و نظارت کمیته تعزیرات انعکاس یافته، روزانه افزایش یافته است. هم‌چنان ما شاهد گسترش حملات تروریستی و انفجارات بالای مراکز مذهبی و آموزشی می‌باشیم.”

وی با اشاره به حملات ترویستی اخیر بر اماکن مذهبی و مرکزهای آموزشی گفته است: “اقلیت‌های افغانستان به ویژه جوامع هزاره، بیش‌تر مورد هدف قرار می‌گیرند؛ چنان‌چه حمله اخیر بالای معبد سیک‌ها که ما شاهد آن بودیم. این اعمال باعث تلفات بیش‌تر افراد ملکی گردیده که نگرانی‌ها و انتقادات را در سطح ملی و بین‌المللی داشته است.”

فایق می‌افزاید که هنوز هم امید و فرصت برای رفع چالش‌ها و نگرانی‌ها در افغانستان وجود دارد تا بر چالش‌ها پیروز و از منزوی شدن افغانستان، تبدیل شدن آن به پناهگاه امن تروریستان و برگشت دوباره به جنگ جلوگیری گردد.

وی تأکید می‌کند: “برای رسیدن به این هدف، نخست ضرورت به آغاز یک گفتمان ملی میان مردم افغانستان می‌باشد. مردم افغانستان از جنگ خسته و بیزار اند و جنگ راه‌حل نیست. سازمان ملل در موقف بهتر قرار دارد تا با استفاده از تمام ابزار و در روشنایی ماموریت یوناما، این گفتمان بین‌الافغانی را با اشتراک افغانستانی‌های با اعتبار از تمام اقشار که در بیرون و داخل افغانستان به سر می‌برند، به شمول نمایندگان طالبان، گروه های مخالف، کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل، تسهیل و برگزار نماید تا روی یک راه‌حل ملی و ایجاد یک نقشه راه و یا میکانیزمی که طی آن تمام مردم افغانستان بتوانند روی مسائل اساسی مانند حقوق سیاسی اقتصادی و اجتماعی‌شان به شمول حقوق آزادی‌های بنیادی تمام شهروندان به ویژه زنان، جوانان و اقلیت‌ها، نوع حکومت، حق انتخاب، حفظ دست‌آوردهای بیست سال گذشته و تعدیل قانون اساسی، توافق نمایند.”

فایق در خاتمه از همه اعضای سازمان ملل و شرکای بین‌المللی تقاضا نمود که “با وصف مواجه بودن با مسائل مهم بین‌المللی، به افغانستان توجه صورت گیرد.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x