صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یک مقام ارشد اپوزیسیون بریتانیا وارد کابل شد

دیوید لمی، یکی از اعضای برجسته حزب مخالف کارگر بریتانیا وارد کابل شد تا به گفته خودش ابعاد بحران انسانی در افغانستان پس از تسلط طالبان را از نزدیک بررسی نماید.

دیوید لمی، یکی از اعضای برجسته حزب مخالف کارگر بریتانیا وارد کابل شد تا به گفته خودش ابعاد بحران انسانی در افغانستان پس از تسلط طالبان را از نزدیک بررسی نماید.

پیکآفتاب: این نخستین باری است که یک سیاست‌مدار ارشد بریتانیایی پس از خروج آشفته نیروهای ناتو از افغانستان در 15 اگست 2021، به کابل سفر می‌کند.

در همین حال؛ پریت گیل، یکی دیگر از مقامات ارشد حزب کارگر نیز دوید لمی را در این سفر هم‌راهی می‌کند.

از سوی دیگر، گاردین با نشر گزارشی به نقل از سازمان‌های بین‌المللی نوشته است که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه سازمان‌های بین‌المللی نیازمند هستند.

گاردین به نقل از این سیاست‌مدار منتقد دولت بریتانیا نوشته است که امروز میلیون‌ها غیرنظامی افغانستان، از گرسنگی رنج می‌برند و حتی برخی مجبورند اعضای بدن خود را بفروشند تا برای اعضای خانواده خود غذا تهیه نمایند.

از سوی دیگر، دیوید لمی با انتقاد از خروج آشفته نیروهای بریتانیایی از افغانستان می‌گوید: “دولت این کشور با مدیریت فاجعه‌بار خروج از کابل، شهرت بین‌المللی بریتانیا را تنزیل داد و جهان را ناامن‌تر کرد”. او گفته است که دولت بریتانیا فاجعه انسانی در افغانستان را نادیده گرفت و به این کشور خیانت کرده است.

در همین حال، لمی در ‌توییتی نگاشته است: “مدیریت بریتانیا در مورد خروج از افغانستان در تابستان گذشته یک فاجعه کامل بود. امروز من در کابل هستم تا در مورد میلیون‌ها غیرنظامی افغانستان که از گرسنگی رنج می‌برند آگاهی بدهم.”

او در توییت دیگر گفته است: “وزیران بریتانیا باید فوراً یک استراتیژی را برای تعامل با افغانستان برای حمایت از میلیون‌ها غیرنظامی که از گرسنگی رنج می‌برند، پیدا نمایند؛ تعهد 0.7 درصدی به کمک‌های بین‌المللی را بازگردانند و با تشکیل یک نشست جهانی غذا با سازمان ملل متحد، جهان را در این مورد رهبری کنند.”

گفتنی است که پیش از این نیز کمیته روابط خارجه بریتانیا از سوء مدیریت عملیات تخلیه پس از تسلط سریع طالبان بر افغانستان انتقاد کرده بود.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر جنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش که هم‌راه با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه شنبه، 28 سپتامبر در کانگرس امریکا صبحت می‌کرد گفت: “شکست نیروهای امریکایی در افغانستان، یک شکست استراتیژیک است”. مارک میلی و لوید آستین خروج آشفته نیروهای امریکایی از افغانستان را تصدیق کردند.

ژنرال مارک میلی شکست افغانستان را استراتیژیک خواند

هنگری: ماموریت 20 ساله ناتو در افغانستان به شکست انجامید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x