صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مشاهده دو واقعه مشکوک به آبله میمون در فراه

منابع محلی در ولایت فراه از مشاهده دو واقعه مشکوک به آبله میمون در ولایت فراه خبر می‌دهند.

منابع محلی در ولایت فراه از مشاهده دو واقعه مشکوک به آبله میمون در ولایت فراه خبر می‌دهند.

پیک‌آفتاب: منابع محلی در ولایت فراه روز گذشته 7 جوزا، گفته‌اند که دو واقعه مشکوک به آبله میمون در این ولایت مشاهده گردیده است.

شاهدان گفته‌اند که این وقایع در میان مهاجرینی که از ایران به افغانستان آمده بودند در شفاخانه «کووید-19» این ولایت شناسایی گردیده است.

اما، وزارت صحت عامه تاکنون شیوع آبله میمون در کشور را به صورت رسمی تایید یا رد نکرده است.

این در حالی است که وزارت صحت ایران نیز روز گذشته 7 جوزا، از شناسایی دو مورد ابتلا به مرض آبله میمون در این کشور خبر داده بود.

ابراهیم قادری، سخنگوی وزارت صحت ایران به رسانه‌ها گفته است که از تمام موارد مشکوک، 5 تن در این کشور که مورد آزمایش قرار گرفتند، 3 مورد آن منفی بوده است.

آبله میمون، یک بیماری واگیر عفونی است که پس از حدود چهار دهه، دوباره از سال ۲۰۱۷ در مناطق غربی و مرکزی قاره افریقا گسترش شده است.

این بیماری از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار و یا وسایل شخصی مانند رختخواب یا جان‌پاک که با پوست بیماران تماس داشته به افراد دیگر منتقل می‌شود.

طی هفته‌های اخیر مواردی از ابتلا به این بیماری در امریکای شمالی، اروپا، استرالیا و اسرائیل شناسایی شده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تاکنون حدود ۳۰۰ نفر در۲۰ کشور جهان به این بیماری مصاب شده‌اند.

سازمان جهانی صحت نیز روز جمعه 6 جوزا، درباره شیوع سریع این بیماری در جهان هشدار داده و از مقامات کشورها خواسته بود که اطلاعات مربوط به ذخایر واکسین خود را با این سازمان به اشتراک بگذارند.

چارو دات آرورا، متخصص بیماری‌های واگیر در مورد چگونگی ابتلا به آبله میمون می‌گوید: “اگرچه خطر ابتلا به آبله میمون در بچه‌ها نادر و خفیف است، اما می‌تواند شبیه آبله مرغان باشد.”

این متخصص انگلیسی، «بثورات»، «تب» و «بدن درد» را علایم متقاطع این نوع مریضی اعلام کرده است، تورم غدد لنفاوی و خستگی شدید یکی دیگر از علایم آبله میمون گزارش شده است.

بر اساس نظر این داکتر، در فردی که به مرض آبله میمون مصاب می‌شود، ابتدا بثورات پوستی از صورت شروع می‌شود و بعداً به کف دست‌ها و پاها گسترش می‌یابد، علائم ممکن است ۲ تا ۴ هفته طول بکشند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x