صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خواست امریکا، جاپان، استرالیا و هند برای اجرای قطع‌نامه شورای امنیت درباره افغانستان

رئیس جمهور امریکا و نخست وزیران جاپان، استرالیا و هند در یک بیانیه مشترک خواستار اجرای قطع‌نامه 2529 سال 2021 شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان شدند.

رئیس جمهور امریکا و نخست وزیران جاپان، استرالیا و هند در یک بیانیه مشترک خواستار اجرای قطع‌نامه 2529 سال 2021 شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان شدند.

پیک‌آفتاب: این قطع‌نامه تصریح می‌کند که از خاک افغانستان نباید علیه کشور دیگری استفاده شود و یا به عنوان محل آموزش تروریزم یا منبع مالی آن قرار گیرد.

رهبران این چهار کشور روز گذشته 24 می، در نشستی در توکیو، پایتخت جاپان با هم دیدار داشتند. قطع‌نامه 2529 سال 2021 شورای امنیت سازمان ملل در 30 می سال گذشته میلادی، بدون حضور روسیه و چین با 13 رای مثبت تصویب شد.

شورای امنیت سازمان ملل در این قطع‌نامه تاکید کرده که طالبان باید توانایی کنترل تمام افغانستان را پیدا کنند، جلو تروریزم بین‌المللی را بگیرند، به حقوق اساسی شهروندان احترام بگذارند و هر کس بخواهد از افغانستان بیرون شود، به آن اجازه دهند.

طالبان جدیداً در خصوص این مسئله چیزی نگفتند، اما پیش از این هر نوع گزارش مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها را رد کرده و وعده سپردند که از افغانستان به هیچ کشوری زیان نمی‌رسد.

اما سازمان ملل به شمول امریکا نسبت به تهدید داعش ابراز نگرانی کرده است. گروهی شبه نظامی که طالبان بارها گفته‌اند سرکوب شده و حضور آن نزدیک به صفر است.

از آغاز حکومت طالبان در افغانستان، شاخه خراسان داعش مسئولیت برخی حملات مرگ‌بار در افغانستان را بر عهده گرفته است که در آن ده‌ها غیرنظامی کشته شدند که اکثر آن‌ها هزاره‌ها و شیعیان بودند.

در همین حال اتحادیه اروپا امروز 25 می، میزبان نشستی در دوحه در مورد وضعیت افغانستان است. اندرس وان برانت، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان امروز چهارشنبه در توییتی نوشت که سفیران اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای کمک کننده در این نشست به شکل آنلاین شرکت می‌کنند. در ادامه این توییت آمده است که اشتراک کنندگان در این نشست در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان و میکانیزم بهتر برای رساندن کمک‌ها به شهروندان افغانستان گفتگو خواهند کرد.

در همین حال؛ توماس نیکلاسون، در توییتی نگاشته است: “اعضای شورای امنیت سازمان ملل از طالبان می‌خواهند که به سرعت سیاست‌ها و رویه‌هایی را که در حال حاضر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغان را محدود می‌کند، برگردانند و مکتب‌ها را بدون تاخیر بیش‌تر برای همه دانش‌آموزان دختر بازگشایی کنند”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر شرکت کنندگان در نشست تاشکند، خواهان تشکیل دولت فراگیر بیرون آمده از فرایندهای مشروع و قانونی شد و تاکید کردند که تضمین ثبات در افغانستان تنها در صورتی امکان دارد که حکومت متشکل از تمامی گروه‌های قومی و سیاسی و به خصوص زنان باشد.

نگرانی فرستادگان ویژه اتحادیه اروپا در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان

اتحادیه اروپا: تفتیش خانه‌ها جنایت است و فوراً متوقف شود

اتحادیه اروپا: ثبات با زور تفنگ امکان‌پذیر نیست

اتحادیه اروپا خواهان بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه در افغانستان شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x