صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شورای امنیت خطاب به طالبان: هرچه عاجل از محدودیت‌های وضع شده بر زنان عقب‌نشینی کنید

شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود در مورد وضع محدودیت از سوی طالبان بر زنان و دختران در افغانستان را ابراز داشته و از طالبان خواسته است تا حقوق زنان در افغانستان را اعاده کرده و از محدودهای وضع شده عقب‌نشینی کنند.

شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود در مورد وضع محدودیت از سوی طالبان بر زنان و دختران در افغانستان را ابراز داشته و از طالبان خواسته است تا حقوق زنان در افغانستان را اعاده کرده و از محدودهای وضع شده عقب‌نشینی کنند.

پیک‌آفتاب: در بیانیه‌ای که اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته 3 جوزا، منتشر کرده آمده است: “اعضای شورای امنیت نگرانی عمیق خود را در رابطه با کاهش روزافزون احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان، از جمله از طریق اعمال محدودیت‌هایی که دست‌رسی به تحصیل، اشتغال، آزادی رفت‌وآمد و محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند، ابراز کردند.”

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ادامه به مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در زندگی عمومی تاکید کرده و گفته‌اند که این محدودیت‌ها با انتظارات جامعه جهانی و تعهدات طالبان در قبال مردم افغانستان در تضاد است.

بیانیه می‌افزاید: “اعضای شورای امنیت در ادامه از اعلامیه‌های طالبان مبنی بر این‌که تمام زنان باید صورت خود را در مکان‌های عمومی و در برنامه‌های رسانه‌ای بپوشانند، تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند و نقض این دستورالعمل منجر به مجازات می‌شود، عمیقاً ابراز نگرانی کردند.”

اعضای شورای امنیت از طالبان خواستند تا به سرعت از سیاست‌ها و اقداماتی که در حال حاضر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغانستان را محدود می‌کند، عقب‌نشینی کنند.

آن‌ها هم‌چنین از طالبان خواستند تا به تعهدات خود برای بازگشایی مدارس برای همه دانش‌آموزان دختر بدون تاخیر بیش‌تر پای‌بند باشند.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل هم‌چنان آمده است: “اعضای شورای امنیت در ادامه نگرانی عمیق خود را در رابطه با وضعیت ناآرام در افغانستان، از جمله چالش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و تاثیر آن بر زندگی مردم افغانستان، به ویژه حملات تروریستی مداوم که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند، از جمله در زمینه‌های مذهبی ابراز کردند.”

این شورا از حملات سیستماتیک و هدف‌مند بر اقلیت‌های قومی و مذهبی و گسترش کشت‌، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده است.

اعلامیه می‌افزاید که اعضای شورای امنیت سازمان ملل نگرانی عمیق خود را پیرامون وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی افغانستان ابراز داشته و بر تداوم کمک‌های بشردوستانه به گونه موثر در این کشور تاکید کرده‌اند.

شورای امنیت تصویب کرده است که همه طرف‌های درگیر در قضیه افغانستان باید اجازه دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع برای همه پرسونل بشردوستانه، از جمله زنان را بدهند و هم‌چنین نیاز به کمک و رسیدگی به چالش‌های اساسی پیش روی اقتصاد افغانستان، از جمله از طریق تلاش‌ها برای بازگرداندن سیستم‌های بانکی و مالی و تلاش‌ها برای فعال کردن استفاده را ضروری می‌دانند.

بر اساس بیانیه متذکره، شورای امنیت فیصله کرده است که دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم افغانستان استفاده گردد و در ادامه هم‌چنان بیان گردیده است: “اعضای شورای امنیت از هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خواستند تا به نظارت دقیق و گزارش در مورد وضعیت ادامه دهد و از نماینده ویژه سرمنشی عمومی درخواست کردند که به تعامل با همه بازیگران سیاسی مرتبط و ذی‌نفعان افغانستان ادامه دهد. از جمله مقامات ذیربط، در مورد این موضوعات، مطابق با ماموریت یوناما و شورای امنیت را در جریان پیش‌رفت‌ها قرار دهند.”

نگرانی شورای امنیت سازمان ملل متحد از وضع محدودیت بر زنان و دختران در حالی مطرح می‌گردد که این شورا به تاریخ 22 ثور نیز نشست ویژه‌ای را در مورد کشتار هدف‌مند هزاره‌ها و غیرنظامیان در پنجشیر برگزار کردند.

نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره کشتار هدف‌مند هزاره‌ها و غیرنظامیان در پنجشیر

در همین حال، توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان نیز با اشاره به نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل  در قبال افغانستان گفته است: “جهان در فراخوانی از طالبان برای تغییر سیاست‌های محدود کننده حقوق زنان و دختران افغانستان متحد است. جهان هم‌چنین خواستار دسترسی بدون مانع توسط بازیگران بشردوستانه و تمرکز مداوم بر ثبات اقتصادی است.”

طالبان تاکنون در مورد خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد رسماً واکنش نشان نداده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x