صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کیسینجر: برای دست‌یابی به توافق صلح، اوکراین باید به روسیه امتیاز ارضی بدهد

وزیر خارجه اسبق امریکا در نشست داووس با بیان این‌که غرب باید از تلاش برای وارد کردن شکست ویران‌گر به روسیه دست بکشد، به اوکراین پیشنهاد کرد تا به روسیه امتیاز ارضی بدهد و به توافق صلح دست یابد.

وزیر خارجه اسبق امریکا در نشست داووس با بیان این‌که غرب باید از تلاش برای وارد کردن شکست ویران‌گر به روسیه دست بکشد، به اوکراین پیشنهاد کرد تا به روسیه امتیاز ارضی بدهد و به توافق صلح دست یابد.

پیک‌آفتاب: روزنامه دیلی تلگراف با نشر گزارشی از قول هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق امریکا نوشته است که “اوکراین باید پیش از آن‌که تغییرات و تنش‌های فاحش ایجاد شود که توانایی حل آن به سادگی ممکن نباشد، باید گفتگوها را آغاز نماید و از این مسیر به توافق صلح دست یابد.”

کیسینجر این مطلب را روز دوشنبه 23 می، در جریان نشست جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس بیان کرده است.

این سیاست‌مدار کهنه‌کار امریکایی در نشست مذکور گفته است: “به لحاظ ایده‌آل، نقطه تعیین ‌کننده و حد فاصل باید بازگشت به وضعیت پیشین باشد. دنبال کردن جنگ فراتر از آن مرحله، درباره آزادسازی اوکراین نخواهد بود، بلکه به معنای جنگ جدیدی علیه خود روسیه است”.

صحبت‌های کیسینجر در شرایطی مطرح شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین در سخنرانی خود جهت افتتاح نشست داووس گفت که اگر اجازه داده شود تا حمله روسیه به کشورش همین‌طور بی ‌پاسخ بماند، بار دیگر “نیروی بی‌رحم” بر جهان حاکمیت خواهد کرد.

زلنسکی به نمایندگان حاضر گفت که اگر به پوتین اجازه داده شود تا در جنگ پیروز شود، نشست آن‌ها بیهوده خواهد شد، زیرا او “علاقه‌ای به افکار ما ندارد”. زلنسکی گفته است که نیرو و زور بی‌رحم و وحشیانه حرف نمی‌زند، بلکه می‌کُشد.”

گزارش به نقل از کیسینجر می‌گوید که برای غرب “مرگ‌بار” خواهد بود که در “حال و هوای اکنون” غرق شود و موقعیت قدرت روسیه در اروپا را به دست فراموشی بسپارد.

براساس گزارش دیلی تلگراف، او با این توضیح که روسیه برای بیش از چهار قرن “بخش اساسی اروپا” بوده، تاکید کرد که رهبران اروپایی نباید “از روابط بلندمدت غافل شوند”، چون در غیر این صورت خطر قرار دادن روسیه در یک اتحاد دائمی با چین را ایجاد می‌کنند.

کیسینجر هم‌چنین گفته است: “امیدوارم که اوکراینی‌ها، شجاعتی را که به نمایش گذاشته‌اند، با خِرد هم‌راه سازند.”

در جریان نشست چهار روزه داووس که از روز یک‌شنبه آغاز شد، روسیه حاضر نیست و انتظار می‌رود اوضاع و قضایای اوکراین بر کل مطالب مورد بحث، سایه بیفکند.

از جانب دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان نشست روز گذشته داووس، معاون نخست وزیر آلمان با لحنی تند، مجارستان و برخی از کشورهای “منفعل” در بحث تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه را سرزنش کرده و گفته است: “ما شاهد بدترین وضعیت اروپا هستیم.”

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته بود که جنگ روسیه در اوکراین صرف می‌تواند از طریق دیپلماسی حل شود.

زلنسکی: جنگ فقط با دیپلماسی پایان خواهد یافت

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x