صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زلنسکی: جنگ فقط با دیپلماسی پایان خواهد یافت

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که جنگ روسیه در اوکراین صرف می‌تواند از طریق دیپلماسی حل شود.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که جنگ روسیه در اوکراین صرف می‌تواند از طریق دیپلماسی حل شود.

پیک‌آفتاب: ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که در تلویزیون دولتی اوکراین صحبت می‌کرد، گفت که کشورش می‌تواند در میدان نبرد پیروز باشد اما به گفته وی همه چیز فقط می‌تواند در میز مذاکره به طور قطعی حل شود و راه آن گفتگو و دیپلماسی است.

این اظهارات او در حالی صورت می‌گیرد که روسیه برای گرفتن کنترل منطقه دونباس اوکراین نزدیک‌تر شده و در نبرد در شرکت فولاد ازوفستال شهر ماریوپول ادعای پیروزی کرده است.

از سوی دیگر؛ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه 20 می، بار دیگر هشدار داد که مواد غذایی در سراسر جهان به دلیل جنگ در اوکراین نایاب شده است.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم و غلات جهان است و در شرایط ناشی از جنگ امکان صادرات این محصولات وجود ندارد و کشت و برداشت حاصل نیز متوقف شده است.

بورل تصریح کرد: “مواد غذایی در سراسر جهان نایاب شده و اگر نایاب نباشد در مقایسه با قبل بسیار گران‌تر است و بسیاری از مردم توان پرداخت این قیمت‌ها را ندارند”.

بورل پس از دیدار با وزرای توسعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی کمبود و گرانی مواد غذایی افزود: “اگر مردم و دولت‌ها مجبور شوند هزینه بیش‌تری برای مواد غذایی بپردازند به ناچار پولی که برای آموزش، بهداشت و سایر خدمات اجتماعی پرداخت می‌شود، کاهش خواهد یافت و این وضعیت فقر و بی‌عدالتی را تشدید خواهد کرد”.

مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وزرای توسعه کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم گرفته‌اند که به بیش از 70 کشور دوست در زمینه ثبات چرخه توزیع مواد غذایی و افزایش توانایی‌های آن‌ها در میان‌مدت کمک کنند. او در عین حال از شرکای تجاری اتحادیه اروپا خواست تجارت جهانی مواد غذایی و کشاورزی را محدود نکنند.

این در حالی مطرح می‌شود که گازوم، شرکت دولتی انرژی فنلند می‌گوید که روسیه صادرات گاز به آن کشور را امروز 21 می، متوقف کرد. گازپروم شرکت گاز روسیه گفته که انتقال گاز را به فنلند به خاطری متوقف کرده که گازوم، پول گاز را به روبل نپرداخته بود.

روسیه قبلاً از کشورهای اروپایی خواسته بود که پول گاز را به روبل بپردازند. توقف صادرات گاز روسیه به فنلند پس از آن صورت می‌گیرد که فنلند هم‌راه با سویدن هفته گذشته درخواست‌اش را برای پیوستن به ناتو رسماً ارائه کرد. اما روسیه با پیوستن این دو کشور به ناتو مخالفت است.

این در حالی است که برنامه جهانی غذا قبلاً در گزارش خود اعلام کرده بود که تشدید جنگ در اوکراین سبب افزایش قیمت‌ مواد غذایی در افغانستان و جهان شده است.

جنگ اوکراین سبب افزایش قیمت‌ها در افغانستان شده است

جنگ اوکراین هر روز برای امریکا خطرناک‌تر می‌شود

کمک 40 میلیارد دالری امریکا به اوکراین

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x