صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آغاز سفر آسیایی جو بایدن؛ رئیس جمهور امریکا وارد سئول شد

جو بایدن، رئيس جمهور امریکا در نخستین توقف در سفر آسیایی خود وارد کوریای جنوبی شد تا با مقام‌های این متحد واشنگتن دیدار و گفتگو نماید.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در نخستین توقف در سفر آسیایی خود وارد کوریای جنوبی شد تا با مقام‌های این متحد واشنگتن دیدار و گفتگو نماید.

پیک‌آفتاب: بایدن روز گذشته 20 می، وارد کره جنوبی شد. او فردا وارد جاپان می‌شود تا جنگ اقتصادی با چین را رسماً کلید بزند. هرچند، او در سئول و توکیو به سر می‌برد، اما “بیجینگ” در ذهن او هر دم چرخ می‌زند.

از سوی دیگر، رویترز می‌نویسد که بایدن این سفر را بیش‌تر بر محور توسعه هم‌کاری‌ها در بخش فن‌آوری ایالات متحده برنامه‌ریزی کرده و نخستین دیدار رسمی بایدن با مقامات کوریای جنوبی شب گذشته در حاشیه بازدید او از کارخانه سامسونگ انجام شد. یون سوک یول، رئیس جمهور کوریای جنوبی که تازه 10 روز پیش بر این کرسی نشست، رئیس جمهور امریکا را در این دیدار هم‌راهی نمود.

رئیس جمهور امریکا در جریان سفر 6 روزه خود به کوریای جنوبی و جاپان، به مسائل مرتبط با سیاست خارجی نیز خواهد پرداخت؛ حوزه‌ای که با توجه به تحولات اخیر، چه در بحران روسیه و اوکراین و چه در خصوص تهدیدات هسته‌ای کوریای شمالی، قابل توجه خواهد بود.

تحلیل‌گران معتقدند که بایدن بازدید از این کارخانه را در شروع سفر آسیایی خود قرار داد تا بر جنبه اقتصادی سفر و رویارویی با غول‌های تازه متولد شده فن‌آوری نظیر “هوآوی” تاکید کند.

از سوی دیگر، سی‌ان‌ان (CNN) نوشته که بایدن با چینش این سفر و ترتیب آن به دو کشور آسیایی کوریای جنوبی و جاپان، می‌خواهد بر جنبه‌های اقتصادی سفرش تاکید کرده و در عین حال به شرکای دیرین امریکا در آسیا بگوید که نقطه تمرکز او فقط بر مسائل غرب و آن‌چه در اوکراین می‌گذرد نیست. سی‌ان‌ان تحلیل می‌کند که بایدن در این سفر رقابت کشورش با چین را نیز زیر نظر دارد و حمایت از شرکایش در مواجهه اقتصادی و سیاسی با چین را فراموش نکرده و مسایل امنیتی آنان را اهمیت می‌دهد.

بایدن در حالی در سئول با مقام‌های کوریایی دیدار می‌کند که دولت جدیدی با رویکرد محافظه‌کارانه در این کشور روی کار آمده است. ناظران سیاسی بر این باورند که این سفر در خصوص تدوین آینده مناسبات واشنگتن و سئول در دولت جدید کوریای جنوبی نقش قابل توجهی خواهد داشت.

رئیس جمهور کوریای جنوبی مایل است به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده و برای پیوستن کشورش به گروه امنیتی “کواد” که متشکل از جاپان، استرالیا، هند و امریکا می‌باشد، تلاش نماید. یون سوک یول تلاش می‌کند که موافقت بایدن را با وعده کمک نظامی به اوکراین و تقویت “کواد” جلب کند. این در حالی است که بایدن بیش از کوریای جنوبی به تحکیم موقعیت هند در گروه امنیتی “کواد” علاقه‌مند است، زیرا روابط هند با روسیه باعث نگرانی اوست.

در همین حال، تولید و تامین تراشه‌ها از مسائل مهم مد نظر رئیس جمهور امریکا در این سفر است، طوری‌که بیش از 75 درصد از تولید تراشه‌های جهانی در آسیا صورت می‌گیرد و دولت امریکا امیدوار است از طریق تولید داخلی بیش‌تر و سرمایه‌گذاری دولت در این بخش که از طریق ارائه لایحه‌ای به کانگرس عملی خواهد شد، از میزان آسیب‌پذیری امریکا در این حوزه بکاهد.

نگرانی از تاثیر بحران‌های قاره آسیا بر تامین تراشه به ویژه از آن سبب جای تامل است که تجاوز احتمالی چین به تایوان می‌تواند روند تامین تراشه‌های کامپیوتری پیش‌رفته در امریکا را به خطر بیندازد.

تراشه‌های کامپیوتری در امریکا برای تجهیزات نظامی و هم‌چنین کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کره جنوبی نیز که از کشورهای تامین کننده این تراشه‌ها برای امریکا است، با تهدیدات بالقوه‌ای هم‌چون آزمایش‌های موشک‌های بالستیک کوریای شمالی روبه‌روست که می‌توانند به زنجیره تامین این قطعات در بازار امریکا لطمه وارد کند.

گفتنی است که چین با تولید 24 درصد از کل سهم تراشه دنیا در این صنعت پیشتاز است و پس از آن تایوان با 21 درصد، کوریای جنوبی با 19 درصد و جاپان با 13 درصد در رده‌های بعدی جهانی این صنعت قرار دارند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x