صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

درخواست رسمی فنلند و سویدن برای عضویت در پیمان نظامی ناتو

کشورهای فنلند و سویدن امروز با ارسال نامه‌ای، رسماً خواستار عضویت در پیمان نظامی ناتو شدند.

کشورهای فنلند و سویدن امروز با ارسال نامه‌ای، رسماً خواستار عضویت در پیمان نظامی ناتو شدند.

پیک‌آفتاب: واشنگتن پست امروز چهارشنبه 28 ثور، از درخواست رسمی فنلند و سویدن برای عضویت در پیمان ناتو خبر داده و گفته است که این لحظه تاریخی برای هر دو کشور است که حمله روسیه به اوکراین سبب تغییر دیدگاه آنان گردیده است.

تحویل درخواست رسمی این دو کشور به مقر پیمان ناتو در بروکسل، نشان دهنده آغاز فرآیند الحاق است که ممکن است ماه‌ها طول بکشد، اما انتظار می‌رود که منجر به گسترش ناتو از 30 به 32 عضو شود و ساخت امنیتی اروپا پس از جنگ سرد را بازسازی کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در یک نشست خبری در بروکسل به سفرای هر دو کشور گفت: “من به گرمی از درخواست فنلند و سویدن برای پیوستن به ناتو استقبال می‌کنم. شما نزدیک‌ترین شرکای ما هستید و عضویت شما در ناتو امنیت مشترک ما را افزایش می دهد.”

استولتنبرگ برگه‌های درخواست این دو کشور را یک «گام تاریخی» خواند و گفت که متحدان اکنون مراحل بعدی را در نظر خواهند گرفت.

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سویدن و ساولی نینیستو، رئیس جمهور فنلند قرار است روز پنج‌شنبه به کاخ سفید بروند، جایی‌که انتظار می رود رئیس جمهور بایدن حمایت خود را از این درخواست اعلام کند.

مقامات ناتو و چندین متحد دیگرشان نشان داده‌اند که فنلند و سویدن می‌توانند در دوره قبل از تصویب کامل عضویت‌شان، انتظار حفاظت داشته باشند و آن‌ها بخشی از پیمان دفاعی جمعی ناتو، بر اساس ماده 5 اساس‌نامه این سازمان هستند.

سوال بزرگ این است که آیا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلافی خواهد کرد یا خیر؟ مقامات و دیپلمات‌های اروپایی گفتند فنلند و سویدن برای حملات هیبریدی یا مخفی آماده هستند.

پوتین تهدید گسترش ناتو را از جمله دلایل منطقی برای تهاجم خود به اوکراین گفته است. کی‌ف در مسیر عضویت در ناتو قرار ندارد، اما جنگ پوتین منجر به تقویت مجدد اتحادی شده است که اکنون آماده است مرز زمینی خود با روسیه را دو برابر کند.

دو عضو جدید، نیروی کامل ناتو را به شمال دور آورده و حضور آن‌را در منطقه دریای بالتیک تقویت خواهند کرد. این اتحاد دو ارتش پیش‌رفته با تجربه عمیق در نزدیکی مرز روسیه به دست خواهد آورد. سویدن هم‌چنین دارای جزیره مهم استراتیژیک گوتلند است که تنها 200 مایل از ارتش روسیه در کالینین‌گراد فاصله دارد.

این در حالی است که پیش از این برخی از تحلیل‌گران نسبت به تبعات منفی درازمدت پیوستن این دو کشور به پیمان ناتو هشدار داده بودند.

پیوستن فنلند و سویدن به ناتو تبعاتی فراتر از بحران فعلی دارد

پیش‌تر سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلند روز پنج‌شنبه ۱۲ می، خواستار عضویت سریع این کشور در پیمان ناتو گردیده بود. دفتر ریاست جمهوری این کشور شمال اروپا، طی بیانیه‌ای گفته بود که هلسینکی تصمیم نهایی خود را روز یک‌شنبه اعلام خواهد کرد.

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلند خواستار پیوستن سریع این کشور به ناتو شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x