صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بحران غذایی در جهان؛ هند صادرات گندم خود را قطع کرد

هند دومین کشور تولید کننده جهان اعلام کرده که به منظور حفظ امنیت غذایی، صادرات گندم را متوقف می‌کند. وزرای زراعت هفت کشور صنعتی جهان اما امروز درباره بحران منابع غذایی در دنیا پس از جنگ اوکراین در آلمان گفتگو می‌کنند.

هند دومین کشور تولید کننده جهان اعلام کرده که به منظور حفظ امنیت غذایی، صادرات گندم را متوقف می‌کند. وزرای زراعت هفت کشور صنعتی جهان اما امروز درباره بحران منابع غذایی در دنیا پس از جنگ اوکراین در آلمان گفتگو می‌کنند.

پیک‌آفتاب: اداره کل تجارت خارجی هند روز گذشته 13 می، اعلام کرده که به منظور حفظ امنیت غذایی، صادرات گندم خود را متوقف می‌کند. پیوش گویال، وزیر تجارت هند اما پیش‌تر گفته بود که کشورش رکورد صادرات گندم را در سال روان میلادی خواهد شکست و گندم مورد ضرورت جهان را تامین خواهد کرد. این اداره دلیل این تصمیم را افزایش ناگهانی و شدید دمای هوا در هند اعلام کرده که با افزایش قیمت گندم در بازار داخلی هند نیز هم‌راه بوده است.

دولت هند اما گفته که هم‌چنان به صادرات برای اسناد اعتباری که پیش‌تر صادر شده‌اند و نیز به کشورهای که “در نیاز شدید امنیت غذایی هستند”، ادامه خواهد داد. در نتیجه موج ناگهانی و شدید گرمای بی‌سابقه در هند در اواسط ماه مارچ، قیمت گندم به بالاترین حد خود یعنی 25 هزار روپیه معادل 322 دالر برای هر تُن رسید.

وزرای زراعت هفت کشور صنعتی دنیا اما امروز شنبه ۱۴ می در شهر اشتوتگارت آلمان با یک‌دیگر ملاقات می‌کنند. هدف از این نشست، بررسی مشکلات بزرگی است که به خصوص پس از حمله روسیه به اوکراین، تامین نیازهای غذایی کشورها را تهدید می‌کند. کمبود غلات از جمله متوجه کشورهای ثروت‌مند جهان نیز می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، چگونگی کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی، خاک، آب و هوا بر منابع طبیعی، محور گفتگوها در این نشست است. پس از حمله روسیه به اوکراین، امنیت غذایی جهان یکی از چالش‌های اصلی رهبران کشورها شده است. اوکراین بزرگ‌ترین صادرکننده غلات در جهان است. آلمان در حال حاضر ریاست گروه هفت را بر عهده دارد. این گروه شامل کشورهای امریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و جاپان است.

با این همه، هند دومین کشور تولید کننده گندم در جهان است. کشورهای خریدار گندم در جهان پس از قطع صادرات این ماده غذایی حیاتی از دریای سیاه، به هند روی آورده بودند. قطع صادرات گندم هند می‌تواند قیمت جهانی گندم را به رکورد جدیدی برساند و به مصرف کنندگان کشورهای فقیر آسیا و افریقا ضربه بزند.

پیش از این روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد کل گندم مورد نیاز دنیا را تامین می‌کردند، اما اوکراین به دلیل جنگ و محاصره و روسیه به علت تحریم و اختلال در چرخه تولید، قادر به این کار نیستند. این امر، قیمت‌های مواد غذایی در بازارهای جهانی را به شدت افزایش داده و زندگی صدها میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

به باور آگاهان، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌ها، تلاش شماری از کشورها برای ذخیره غله برای شرایط بحرانی است، کاری که به نظر می‌رسد هند هم به آن اقدام کرده‌است.

افزون بر جنگ روسیه و اوکراین؛ کرونا، خشک‌سالی و افزایش بی‌سابقه قیمت انرژی نیز بر این وضعیت تاثیر گذاشته و موجب افزایش چند برابری قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی شده است؛ شرایطی که بزرگ‌ترین قربانی آن مردم فقیر هستند.

این در حالی است که اداره سرمفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (SIGAR) با استناد به تازه‌ترین گزارش برنامه جهانی غذا (WFP)، امروز شنبه 24 ثور، اعلام کرده است که تشدید جنگ در اوکراین تهدیدی برای بدتر شدن بحران در افغانستان است.

جنگ اوکراین سبب افزایش قیمت‌ها در افغانستان شده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x