صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آغاز کار استخراج نفت در ولایت سرپل

وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید که استخراج نفت از بلوک نفتی قشقری در ولایت سرپل به زودی آغاز می‌شود.

وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید که استخراج نفت از بلوک نفتی قشقری در ولایت سرپل به زودی آغاز می‌شود.

پیک‌آفتاب: عصمت‌الله برهان، سخنگوی این وزارت روز گذشته 23 ثور، به رسانه‌ها گفته است که استخراج نفت از این بلوک نفتی، پنج روز قبل به مزایده گذاشته شده و شرکتی به نام «نارت نوبل انرژی» برنده شده است.

وی می‌افزاید: “نارت نوبل انرژی، یک شرکت افغانی تصفیه نفت خام است که برنده اعلام شد، در سه روز آینده امور تصفیه از سوی این شرکت آغاز می‌شود.”

برهان می‌افزاید که همه روزه از بلوک نفتی قشقری، تا حدود ده هزار تن نفت خام به دست می‌آید. به گفته سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان، در جریان مزایده، نرخ هر تن نفت خام ۶۳۱ دالر تعیین شده است.

این در حالی است که ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان، استخراج دوباره نفت از بلوک نفتی قشقری در ولایت سرپل را روز 18 حمل کلید زد. ملا برادر گفته بود که با شروع استخراج نفت، این بلوک روزانه قادر به استخراج ۲۰۰ تٌن نفت می‌باشد که روزانه به ارزش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دالر به درآمدهای طالبان اضافه می‌شود. طالبان در مورد این که عملیات استخراج نفت توسط کدام شرکت داخلی و یا خارجی صورت می‌گیرد، توضیح نداده بودند.

طالبان: عملیات استخراج نفت از بلوک نفتی سرپل از سر گرفته شد

رئیس شرکت ملی نفت چین روز 17 حمل در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس‌الوزرای طالبان در کابل دیدار کرده بود و طالبان گفته بودند که این شرکت قرار است در بخش استخراج نفت افغانستان سرمایه‌گذاری کند. این شرکت چینی در سال ۱۳۹۱ خورشیدی، برنده داوطلبی استخراج منابع نفتی سرپل شده بود. قرار بود که در مرحله اول، روزانه پنج هزار لیتر نفت از این حوزه استخراج و بعدتر، این رقم به ۴۵ هزار لیتر در روز برسد، اما در آن زمان، به دلیل ادامه ناامنی این طرح به درستی اجرا نشد.

تلاش چین برای تصاحب بازار اقتصادی افغانستان

حوزه نفتی دریای آمو در شمال افغانستان، عمدتاً در ولایت سرپل و قسماً در ولایت فاریاب موقعیت دارد و دارای سه بلاک نفت‌دار قشقری، بازارکمی و زمردسای است که مقدار ذخایر تثبیت‌شده نفت این حوزه، ۸۷ میلیون بیرل تخمین شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x