صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: عملیات استخراج نفت از بلوک نفتی سرپل از سر گرفته شد

ملا عبدالغنی برادر، معاون اول رئیس‌الوزرای طالبان و مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم طالبان روز پنج‌شنبه 18 حمل به منظور از سرگیری روند استخراج نفت از بلوک نفتی ولایت سرپل به این ولایت سفر کرده‌اند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اول رئیس‌الوزرای طالبان و مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم طالبان روز پنج‌شنبه 18 حمل به منظور از سرگیری روند استخراج نفت از بلوک نفتی ولایت سرپل به این ولایت سفر کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: معاون رئیس‌الوزرای طالبان، استخراج دوباره نفت از بلوک نفتی قشقری در ولایت سرپل را روز پنج‌شنبه 18 حمل، کلید زده است. بلوک نفتی قشقری سرپل، دارای 10 حلقه چاه نفت است که 9 حلقه آن در حال حاضر فعال می‌باشد و معاون رئیس‌الوزرای طالبان عملیات استخراج را با همین 9 حلقه چاه آغاز کرد. به گفته ملا برادر با شروع استخراج نفت، این بلوک روزانه قادر به استخراج 200 تٌن نفت می‌باشد که روزانه به ارزش 100 تا 150 هزار دالر به درآمدهای طالبان اضافه می‌شود.

طالبان در مورد این که عملیات استخراج نفت توسط کدام شرکت داخلی و یا خارجی صورت می‌گیرد، توضیح نداده‌اند، اما هفته گذشته به نقل از رئیس شرکت ملی نفت چین گزارش داده بودند که این شرکت قرار است در بخش استخراج نفت افغانستان سرمایه‌گذاری کند. یکی از مسئولان شرکت ملی نفت چین این مطلب را در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس‌الوزرای طالبان مطرح کرده است. این شرکت چینی در سال ۱۳۹۱ خورشیدی، برنده داوطلبی استخراج منابع نفتی سرپل شده بود. قرار بود که در مرحله اول، روزانه پنج هزار لیتر نفت از این حوزه استخراج و بعدتر، این رقم به 45 هزار لیتر در روز برسد، اما در آن زمان، به دلیل ادامه ناامنی این طرح به درستی اجرا نشد. به نظر می‌رسد، دیدار مسئولان این شرکت با مقام‌های طالبان مرتبط به از سرگیری همین پروژه باشد.

در سال‌های گذشته و قبل از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، چین در بخش‌های معدن و استخراج نفت در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده بود. دولت پیشین افغانستان استخراج یکی از بزرگ‌ترین معدن‌های مس کشور موسوم به “مس عینک” را به چین واگذار کرده بود.

چین یکی از چند کشوری بود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست سال گذشته میلادی، سفارت خود را در کابل تعطیل نکرد و وارد تعاملات دیپلماتیک با طالبان شد. هفته گذشته سومین نشست همسایگان افغانستان در چین برگزار شد که در آن شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز گفت که مردم افغانستان آرزوی “یک افغانستان آرام، باثبات، توسعه یافته و مرفه” را دارند، که به گفته او “در جهت منافع مشترک کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی است.”

حوزه نفتی دریای آمو در شمال افغانستان، عمدتاً در ولایت سرپل و قسماً در ولایت فاریاب موقعیت دارد و دارای سه بلاک نفت‌دار قشقری، بازارکمی و زمردسای است که مقدار ذخایر تثبیت‌شده نفت این حوزه، ۸۷ میلیون بیرل تخمین شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x